آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت دوم

Documents

تصمیم داشتم هفته‌ای یک پست در مورد ویزای جستجوی کار و بلوکارت آلمان بنویسم، اما بهتره مطالب رو سریع‌تر بنویسم و منتشر کنم. شاید راه‌گشای افراد زیادی بشه.

در قسمت اول، قدم اول رو گفتم و در این پست می‌خوام در مورد قدم‌های بعدی تا پیش از دریافت ایمیل دوم از سفارت که تاریخ مصاحبه رو مشخص کرده بنویسم.

شما زمانی که در سایت سفار آلمان در تهران، برای اقامت بلند مدت، درخواست وقت مصاحبه رو ثبت می‌کنید، یک ایمیل دریافت می‌کنید که در گروه‌های مهاجرتی آلمان به “ایمیل اول” معروفه. معمولاً ۳۰ دقیقه بعد از ثبت‌نام این ایمیل برای شما میاد.

اگر چنین ایمیلی رو تا چند روز بعد دریافت نکردین چی؟ پوشه اسپم ایمیلتون رو هم چک کنید و باز هم اگر پیدا نشد، یک ایمیل به سفارت ارسال کنید، اسکن پاسپورت رو ضمیمه کنید و بگید ایمیل رو دریافت نکردین. حالا چرا این ایمیل مهمه؟ اول که تاریخ ثبت‌نام شما رو داره و هم‌چنین یک شماره پرونده که اگر نیاز به مکاتبه با سفارت داشته باشین، داشتن اون شماره پرونده به شما کمک میکنه.

شما حداقل ۱۲ ماه تا روز مصاحبه فرصت دارین، تو این ۱۲ ماه چی کار کنیم؟

پیش‌نیاز:

این چک‌لیست رو دانلود کنید و بذارین یه جایی که همیشه ببینیدش. این لیست رو خود سفارت آلمان در سایتش منتشر کرده و موثق‌ترین منبع و لیست برای مدارک لازم محسوب می‌شه. من هم که الآن می‌خوام این پست رو بنویسم، چک‌لیست رو باز کردم و می‌خونم.

قدم اول – زبان:

  • شروع یادگیری زبان آلمانی
  • بهبود زبان انگلیسی

قدم دوم – مدارک تحصیلی:

مدارک دانشگاهی و پیش دانشگاهی و دیپلم

با توجه به اینکه ویزای جاب سیکر، برای فارغ‌التحصیل دانشگاهی و سابقه کار بر اساس رشته تحصیلی تعریف شده، پس شما حداقل مدرک کارشناسی رو دارید. در مورد پیش‌دانشگاهی و دیپلم، بهتره پیداشون کنید، ممکنه لازم بشه.

حالا چه آماده سازی خاصی لازم داره این مدرک؟

اول گرفتن دانشنامه یا به عبارتی آزاد کردن مدرک دانشگاهه، اگر دانشگاه روزانه تحصیل کرده باشین، یا باید سابقه کار و سابقه بیمه به دانشگاه ارائه بدین، یا هزینه دوران تحصیل‌تون رو پرداخت کنین. در مورد فرایند داخلی دانشگاه‌ها اطلاعاتی ندارم، من مدرک کارشناسی خودم رو از دانشگاه صنعتی شیراز گرفتم و مدرک کارشناسی ارشد رو هم از دانشگاه شیراز. من حدوداً ۴ سال پیش، اولین لحظاتی که تصمیم گرفتم برای مهاجرت آماده بشم، مدارک دانشگاهی رو آزاد کردم.

بعد از این، مرحله بعد تایید مدرک دانشگاهیه. من این مورد رو بلد نبودم، زمانی که مدرک دانشگاهی رو برای ترجمه فرستادم، دارالترجمه به من گفت باید تاییدیه وزارت علوم رو بگیری.

سامانه خدمات آموزشی

در مورد روش آپلود مدارک و روال اداری تایید مدرک دانشگاهی، خود سامانه یک راهنما داره که با دقت بخونید. یادتون باشه اگه مدرک ارشد دارین، همزمان مدرک کارشناسی رو هم آپلود کنین و تاییدیه هر دو رو بگیرید. من متاسفانه دیر متوجه شدم و بعد از اون سیستم روی مدرک ارشد من باقی مونده و نتونستم دیگه مدرک کارشناسی رو آپلود کنم برای گرفتن تایید وزارت علوم.

بعد از اینکه تاییدیه رو هم گرفتین، باید مدرک رو ترجمه کنید، ترجمه رسمی و به اصطلاح ترجمه سه مهر.

مرحله بعدی بررسی اعتبار مدرک شما در آلمان هستش که از طریق وب‌سایت آنابین باید این بررسی رو انجام بدین. هم رشته تحصیلی و هم دانشگاه رو باید به طور جداگانه در این سایت بررسی کنید.

در پست بعدی، در مورد آنابین با جزییات بیشتری توضیح می‌دم چون در صورتی که مدرک شما مورد تایید نباشه، شما باید برای سازمانی در آلمان مدرک‌تون رو برای اعتبارسنجی ارسال کنید. توضیحات این مطلب در قالب این پست نمی‌گنجه.

Documents

قدم سوم – مدارک شناسایی:

پاسپورت‌تون اعتبار کافی داره؟ شناسنامه رو نیاز به تعویض ندارین؟ سند ازدواج برای متاهل‌ها کجاست؟

قدم چهارم – سوابق کاری:

شما احتیاج دارین سوابق کاری رو مرتب کنید، برای هر سابقه کار گواهی اشتغال به کار فراهم کنید، اگر در جاهای مختلفی کار کردین، خب وقتشه پیگیرش باشید و گواهی اشتغال به کار رو بگیرید. اگر شرکت و سازمان‌ها موافقت کنن گواهی رو به زبان انگلیسی یا آلمانی به شما بدن، قطعاً خیلی بهتره. اگر هم فارسی دادن، باید برای ترجمه به دارالترجمه ارائه بدین.

اینکه گواهی اشتغال به کار چطوری باشه یا چی بنویسن، باید خیلی بهش توجه کنین. چون علاوه بر مدارک شغلی، شما یک رزومه هم باید آماده کنین که با گواهی اشتغال به کار باید هم‌خوانی داشته باشه.

در این مورد هم در پست‌های بعدی مفصل‌تر توضیح میدم.

در مورد سابقه بیمه، چک لیست سفارت رو ببینید، اصلاً حرفی از بیمه زده نشده، چون بیمه مهم نیست، سابقه کار مهمه، خیلی‌ها کار می‌کنن و بیمه براشون رد نمی‌شه، خیلی‌ها هم بیمه براشون رد می‌شه ولی کار نمی‌کنن. سفارت آلمان هم این چیزا رو می‌دونه! بردن سابقه بیمه صرفاً باعث می‌شه مدرک اضافه برده باشین و تاثیر منفی داره.

– – –

مدرک دانشگاهی و شناسنامه، بعد از ترجمه، باید به تایید سفارت آلمان برسن. گرفتن وقت تایید مدارک و انجام این فرایند هم خودش یکی از کارهایی هستش که قبل از مصاحبه باید انجام بدین.

– – –

خب دوباره شما رو ارجاع میدم به چک‌لیست مدارک مورد نیاز که توسط سفارت منتشر شده. توضیحات این لیست به اندازه کافی شفاف و واضحه.

۱- فرم درخواست
۲- عکس گذرنامه‌ای
۳- مدارک تحصیلی ایران
۴- تاییدیه اعتبار مدرک تحصیلی در آلمان
۵- مدرک محل اقامت پس از ورود به آلمان
۶- گواهی مبنی بر معلومات زبان آلمانی یا انگلیسی
۷- مدارک مربوط به سوابق کاری و فعالیت‌های شغلی
۸- رزومه
۹- انگیزه‌نامه
۱۰- تمکن مالی
۱۱- شناسنامه
۱۲- گذرنامه معتبر
۱۳- بیمه مسافرتی

در پست‌های بعدی، با جزییات بیشتری در مورد تمام این موارد توضیح میدم.

– – –

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت اول

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت دوم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت سوم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت چهارم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت پنجم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت ششم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت هفتم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت هشتم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت نهم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت دهم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت یازدهم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت دوازدهم

آلمان – اقامت بلند مدت – بلوکارت

آلمان – اقامت بلند مدت – مصاحبه سفارت

– – –

پی‌نوشت ۱: مدارک لازم برای ویزای جاب سیکر و بلوکارت، مدارک مشترک زیادی دارن، پس این پست‌ها به هر دو مربوط می‌شه.

پی‌نوشت ۲: ترجمه به انگلیسی بهتره یا آلمانی؟ تفاوتی نداره، سفارت هر دو رو قبول می‌کنه. فقط در انتخاب دارالترجمه خیلی دقت کنین. من سال ۹۷، روزهای زیادی رو جلوی سفارت آلمان بودم، افرادی میومدن که سفارت مدارکشون رو به علت اشتباه در ترجمه تایید نمی‌کرد. حتی موردی رو دیدم که بعد از ۵ بار ترجمه همچنان هم مشکل داشت.

اشتراک گذاری: