آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت دوازدهم

Cost

این آخرین نوشته از سری نوشته‌های پیش از روز مصاحبه سفارت برای اقامت بلند مدت آلمان (ویزای جاب سیکر، ویزای جستجوی کار) هستش، نوشته بعدی رو به درخواست بلوکارت اختصاص میدم و آخرین نوشته هم روز مصاحبه.

یکی از مهم‌ترین سوالات همیشه اینه که گرفتن این ویزا چقدر هزینه داره. من تلاش می‌کنم با جزییات هر آنچه برای خودم هزینه بود یا محتمل بود هزینه بشه رو بنویسم. البته فقط به صورت لیست، چون ممکنه عدد این هزینه‌ها تغییر کرده باشه. پروسه ویزای من مربوط به بهار سال ۱۳۹۷ می‌شه.

  • تایید مدرک دانشگاهی
  • ترجمه مدرک دانشگاه
  • ترجمه شناسنامه
  • تایید مدرک دانشگاه توسط سفارت – ۴۵ یورو
  • تایید شناسنامه توسط سفارت – ۲۵ یورو
  • هزینه ویزای بلند مدت (روز مصاحبه) – ۷۵ یورو
  • هزینه زاب – ۲۰۰ یورو
  • هزینه‌های پستی مرتبط برای زاب
  • عکس بیومتریک
  • هزینه‌های بانکی (دریافت تمکن مالی)
  • هزینه‌های کپی و غیره
  • هزینه‌های متفرقه مثل آژانس و تاکسی و غیره
  • اگر ساکن تهران نباشید، هزینه سفر به تهران برای مصاحبه سفارت و همچنین روز دریافت ویزا

زمانی که من ویزا رو گرفتم، یورو ۹ هزار تومن بود حدوداً و کل هزینه من عددی حدود ۳ میلیون تومن شد. اما اینکه چقدر پس‌انداز لازمه تا این ویزا رو بگیریم، عددی در حدود ۵ هزار یورو به نظر شخصی من کافیه. حالا چرا؟

بریم سراغ چک‌لیست سفارت باز:

گواهی بانکی مبنی بر موجودی حداقل معادل ۴۳۲۰ یورو در حساب بانکی خودتان در ایران

خود سفارت برای ویزای ۶ ماهه جستجوی کار، مبلغ ۴۳۲۰ یورو رو اعلام کرده که شما باید در تمکن مالی نشون بدین و زمان ورود هم حداقل این مبلغ رو داشته باشید. این عدد میانگین هزینه زندگی در آلمانه. شما می‌تونید با ماهی ۵۰۰ یورو زندگی کنین، با ماهی ۱۰۰۰ یورو زندگی کنین و مشابه. بستگی به سبک زندگی شما داره. بسته به اینکه از چه تاریخی برید سر کار هم خب این عدد میتونه کمتر باشه و وجودش به شما برای آسودگی پشتوانه مالی به همراه داره قطعاً.

حالا چرا من میگم حدود ۵ هزار یورو، یکی اینکه ماه اول، ماه یادگیریه. دوم اینکه شما به جز این مبلغ ۴۳۲۰ یورو، یه سری هزینه دیگه هم برای خروج از کشور دارید، مثل بلیط و عوارض خروج از کشور و مثلاً وکالتنامه دادن به خانواده (اگر لازم دارین) و موارد مشابه.

قطعاً باید یه کمی دوراندیشی بیشتری داشته باشیم نسبت به این هزینه‌ها و چیزای بیشتری رو هم ببینیم.

سوال بعدی اینکه، آیا ما می‌تونیم خودمون پروسه رو پیش ببریم یا نیاز به وکیل داریم؟ قطعاً شما هیچ نیازی به وکیل ندارید، تمام ۱۱ پست قبلی فکر می‌کنم این رو نشون میداد، ولی اگه واقعاً فکر می‌کنین به وکیل احتیاج دارید، بهتره که خیلی خیلی دقت کنین. به هر کسی اعتماد نکنین.

و به نظرم آخرین سوال می‌تونه این باشه که:

از روزی که تصمیم گرفتیم و در سایت سفارت ثبت‌نام کردیم، چقدر زمان داریم؟

فقط یک مرجع دقیق برای جواب به این سوال وجود داره و فایل تخمین زمانبندی خود سفارته. که نوشته بیش از ۱۲ ماه، پس شما برای یک سال آمادگی رو داشته باشید و مدارک رو حاضر کنین.

– – –

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت اول

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت دوم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت سوم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت چهارم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت پنجم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت ششم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت هفتم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت هشتم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت نهم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت دهم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت یازدهم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت دوازدهم

آلمان – اقامت بلند مدت – بلوکارت

آلمان – اقامت بلند مدت – مصاحبه سفارت

– – –

پی‌نوشت ۱: همونطور که تا این قسمت متوجه شدین، من به چک‌لیست سفارت خیلی زیاد تاکید می‌کنم. مهم‌ترین و واضح‌ترین مرجع همینه.

پی‌نوشت ۲: هر سوالی دارید بپرسید، یا جوابش رو می‌دونم، یا جوابش رو براتون سرچ می‌کنم، یا منبع جواب رو براتون پیدا می‌کنم.

پی‌نوشت ۳: پیام‌های زیادی دارم که می‌گن چرا دانش و تجربه‌ات رو رایگان در اختیار همه میذاری، جواب اینه: کمک کردن به من احساس بهتری می‌ده، از نظر من تصمیم به مهاجرت، یه استیصال عجیب و احساس عدم تعلق به وطن رو داره، نباید تو چنین شرایطی، از کسی کسب درآمد کرد. بی انصافیه! شاید روزی هم من نیاز به کمک داشتم و کائنات با دست دیگری به من کمک کنه، همونطور که خودم هم با کمک خیلیا به این مرحله رسیدم. (از تک تک شون ممنونم.)

اشتراک گذاری: