آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت سوم

post436-2

این پست رو اختصاص می‌دم به چک‌لیست سفارت و با جزییات بیشتری، هر مورد رو توضیح می‌دم.

۱- فرم درخواست

برای این فرم عجله نکنید، برای روزهای آخر قبل از مصاحبه، این فرم رو پر می‌کنیم.

۲- عکس گذرنامه‌ای

این عکس رو هم، همون ماه یا هفته آخر قبل از مصاحبه بگیرید. چون باید عکس جدید باشه، به عکس بیومتریک معروفه، سایز ۳۵ در ۴۵ میلیمتر. در انتخاب عکاسی هم دقت کنین.

۳- مدارک تحصیلی ایران

در پست قبلی هم به طور خلاصه توضیح دادم که در راستای مدرک تحصیلی، چه کارهایی رو باید انجام بدین، آزاد کردن مدرک و گرفتن دانشنامه، تایید وزارت علوم و ترجمه. در مرحله آخر هم تایید سفارت. در این مورد یک پست مجزا خواهم نوشت.

۴- تاییدیه اعتبار مدرک تحصیلی در آلمان

در پست قبلی اشاره کوتاهی به بررسی و اعتبارسنجی کردم. و البته در پست مجزا در مورد این موضوع خواهم نوشت. تو این پست با کلمات آنابین و زاب آشنا بشید که از این به بعد احتمالاً خیلی بیشتر می‌شنوید.

۵- مدرک محل اقامت پس از ورود به آلمان

این هم که مربوط می‌شه به هفته قبل از مصاحبه، که یا رزرو هتل ارائه می‌دین یا اگر اقوام یا دوستی دارین که میزبان شما می‌شن، دعوتنامه رو ارائه میدین.
در مورد هتل، و اینکه چه تاریخی رو انتخاب کنید، بستگی به نظر خود شما داره، طبق گفته سفارت، بررسی پرونده حداقل ۴ هفته زمان لازم داره، پس شما اولین تاریخ ورود رو حداقل باید بعد از مدت زمان بررسی پرونده انتخاب کنید و هتل رو بر اساس اون تاریخ رزرو کنید.
آخرین تاریخ ممکن (طبق شنیده‌ها) ۳ ماه بعد از تاریخ مصاحبه است.
البته این رزرو فقط برای اینه که شما به سفارت نشون بدین که در مورد شرایط و هزینه‌های اقامت اولیه اطلاعات دارین و تحقیق کردین.
مدت زمان ۲ هفته هم برای رزرو اولیه کافیه.
تقریباً هیچ کسی از این رزرو استفاده نمی‌کنه.
چطوری رزرو بگیریم؟ یا از سایت‌هایی رزرو هتل، یا از آژانس‌ها، اگر خواستید می‌تونم بهتون معرفی کنم.

۶- گواهی مبنی بر معلومات زبان آلمانی یا انگلیسی

در چک‌لیست سفارت هم تاکید شده، در صورت وجود! یعنی چی؟ اگر مدرک زبان دارید ارائه بدین، چیزی که برای سفارت آلمان مهمه، دانش زبانه، نه مدرک. شما باید بتونین به زبانی که ادعا کردین بلدین، صحبت کنین. تو روز مصاحبه سفارت، به همان زبانی که ادعا کردین، با شما مصاحبه می‌کنن.

Documents

۷- مدارک مربوط به سوابق کاری و فعالیت‌های شغلی

این مورد هم اونقدر اهمیت داره که در یک پست جداگانه در موردش خواهم نوشت. سوالات زیادی هم برای این مورد ازم پرسیدن که حتماً جواب همه اونا رو هم می‌نویسم. شما هم اگر سوالی به ذهن‌تون می‌رسه، بپرسید.

۸- رزومه

رزومه خودش دنیای بزرگی داره، حتماً یک پست مفصل در مورد رزومه آلمانی می‌نویسم. توی این ۱۲ ماه به نظرم یکی از مهم‌ترین کارهای شما همین رزومه است.

۹- انگیزه‌نامه

انگیزه‌نامه همون‌طوری که از اسمش پیداست یک نامه مکتوبه که انگیزه شما رو نشون می‌ده. در توضیح این مورد، متن توضیحی خود سفارت، بهترین تعریفه:

متن تشریحی تهیه شده توسط خود شخص در خصوص انگیزه از این جستجوی کار. در متن باید مشخص شده باشد که به دنبال چه نوع کار و سمتی هستید، نزد چه کارفرماهایی قصد اقدام و معرفی خود را دارید و محل اقامت شما کجا خواهد بود. لطفاً معلومات زبانی خود را نیز ذکر و مدارک مربوطه را پیوست نمائید و در صورتی که با زبان آلمانی آشنایی ندارید، دلایل عدم نیاز به زبان آلمانی را شرح دهید.
در صورتی که با شرکت هایی در آلمان ارتباط برقرار نموده اید، مدارک مربوطه نیز مورد نیاز می باشند.

این نامه به زبان آلمانی یا انگلیسی بایستی فراهم بشه.

۱۰- تمکن مالی

شما باید یک تمکن مالی به روز (بهترین زمان روز قبل از مصاحبه سفارته) از بانک به زبان انگلیسی با معادل ارزی یورو بگیرید. یا اگر حساب ارزی دارین تمکن حساب ارزی رو بگیرید.
چقدر موجودی داشته باشه؟ معادل ۴۳۲۰ یورو حداقل. یورو چطوری حساب می‌شه؟ بازار آزاد. پس اگر یورو ۱۵ هزار تومن باشه، تمکن مالی شما باید حداقل موجودی ۶۵ میلیونی داشته باشه.
البته قابل درکه که هزینه بلیط پرواز، اقامت اولیه همون هتلی که رزرو کردین هم باید تو این تمکن دیده بشه.
تو چک‌لیست سفارت نوشته شده این مبلغ بعد از ورود شما به آلمان در یک حساب بانکی باید بلوکه بشه، تا امروز حساب کسی بلوکه نشده.
تو چک‌لیست سفارت نوشته شده این مبلغ لحظه ورود شما به آلمان چک می‌شه. شنیده شده برای بعضی‌ها چک کردن. پس احتیاط شرط عقله.

اگر هم کسی می‌خواد هزینه‌های شما رو متقبل بشه، باید دعوتنامه رسمی برای شما بفرسته.

۱۱- شناسنامه

اگر شناسنامه‌تون قدیمیه و می‌خواین شناسنامه جدید بگیرین، الآن وقتشه. اگر هم که نه، دنبال ترجمه و تایید سفارت باشید.

۱۲- گذرنامه معتبر

در پست اول نوشته بودم که اگر اعتبار گذرنامه‌تون تموم شده یا رو به اتمامه، می‌تونین وقت سفارت بگیرین و نزدیک به زمان مصاحبه، پاسپورت جدید بگیرید. نکته‌ای رو که در نظر داشته باشید اینه که پاسپورت رو برای ترجمه مدارک و تایید مدارک توسط سفارت نیاز دارید. پس اعتبار گذرنامه رو حتماً چک کنید. نحوه نوشتار اسم شما (اسپل اسم) خیلی خیلی مهمه. تو این مورد برای تعویض و تمدید پاسپورت خیلی دقت کنید.

۱۳- بیمه مسافرتی

این مورد برای روز مصاحبه نیست. پس الآن نگرانش نباشید، برای روز دریافت ویزا، یک بیمه مسافرتی ۶ ماهه باید ارائه بدین. در انتخاب شرکت بیمه هم دقت کنین. بعضی از بیمه‌ها رو سفارت قبول نمی‌کنه.

– – –

تا اینجا تقریباً مدارک به دو مرحله تقسیم شد. مدارکی که باید از روز اول که تصمیم به مهاجرت گرفتیم برای فراهم کردنشون دست به کار شیم، مدارکی که ماه آخر قبل از روز مصاحبه می‌شه آماده کرد.

در مورد مدارکی که توضیحات مفصل‌تر دارن، در پست‌های بعدی می‌نویسم.

– – –

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت اول

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت دوم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت سوم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت چهارم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت پنجم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت ششم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت هفتم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت هشتم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت نهم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت دهم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت یازدهم

آلمان – ویزای جستجوی کار – قسمت دوازدهم

آلمان – اقامت بلند مدت – بلوکارت

آلمان – اقامت بلند مدت – مصاحبه سفارت

– – –

پی‌نوشت ۱: سعی کنید همیشه سایت سفارت رو چک کنید، اگر تغییری در مدارک مورد نیاز بدن، حتماً و حتماً تو سایت‌شون اعلام می‌کنن.

پی‌نوشت ۲: تجربه‌های من تا امروز که ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ هستش به روز رسانی شده، پس اگر تغییری در موارد مربوطه دیدین، از اعتبار این پست کم نمی‌کنه، تغییرات رو بگین تا به‌روزرسانی‌های سفارت اضافه بشه.

پی‌نوشت ۳: امیدوارم این مطالب، براتون مفید باشه.

پی‌نوشت ۴: حتماً توضیحات چک‌لیست سفارت رو بخونید، بهترین توضیحات رو توی همون فایل می‌تونین پیدا کنین.

پی‌نوشت ۵: یکی از سوال‌هایی که زیاد می‌شنوم، ترجمه مدارک انگلیسی باشه یا آلمانی؟ تفاوتی نداره، به نظر شخصی من یکپارچگی رو حفظ کنید. من شخصاً چون خودم انگلیسی زبان بودم و می‌خواستم با مدارکم هم این مورد رو نشون بدم، تمام مدارک رو به زبان انگلیسی ارائه دادم. البته این نظر شخصی منه.

اشتراک گذاری: