روز جهانی پاستا

Pasta

سلام

پاستا جان روزت مبارک! ۲۵ اکتبر به روز پاستا نام‌گذاری شده. به همین مناسبت، تصمیم گرفتم پاستایی که با خوندن چند تا دستور پخت مختلف و انتخاب روش‌هایی که برای خودم قابل درک‌تر و انجام‌شدنی‌تر به نظر می‌رسید، به این دستور پخت رسیدم.

نمی‌دونم اسمش چه پاستایی هست البته.

قبل از اینکه به دستور پختی که من استفاده می‌کنم برسیم، کمی در مورد پاستا صحبت کنیم:

فکر می‌کنم همه بدونیم که پاستا یه غذای ایتالیایی هست، شاید براتون جالب باشه که بیش از ۳۰۰ نوع پاستا در دنیا وجود داره. که البته آشپزی چیزی جز خلاقیت و خلق کردن نیست.

این مقاله رو در این باب بخونید.

وقتی به پاستا و خاستگاه آن فکر می کنیم بی درنگ یاد کشور ایتالیا می افتیم. بر خلاف پیتزا و سس گوجه که غذاهایی جدید محسوب می شوند پاستا تاریخچه قدیمی تری دارد و به صدها سال پیش برمی گردد. باور عامه بر این است که مارکوپولو جهانگرد مشهور در قرن ۱۳ به چین سفر کرد و ایده نودل را به ایتالیا آورد. اما تحقیقات نشان می دهد که پاستا خیلی پیش از آن در سیسیل مصرف می شده است. همچنین اسناد تاریخی غذایی را کشف کرده اند که در دوران رمی ها و اتروسک ها محبوب بوده است. این غذای نودل مانند هم دست مثل پاستا از آرد گندم سمولینا تهیه می شده و لاگان نامیده می شده است و احتمالا واژه لازانیا از همین کلمه گرفته شده است. البته این غذا طرز تهیه ای متفاوت داشته و در فر کباب می شده است. لاگان اگرچه با پاستای ایتالیایی امروزی شباهت های زیادی داشته است اما لازم بود چند قرن بگذرد تا بالاخره محبوب ترین غذای ایتالیایی راه خود را به سفره های ما باز کند.

خب بریم سراغ اصل مطلب:

Pasta

مواد لازم:

  • مرغ
  • قارچ
  • ماکارونی فرمی (هر فرمی دوست دارین، من پنه ریگاته رو دوس دارم)
  • کره
  • خامه
  • ادویه (نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمر، پودر سیر)
  • سیر (خرد شده یا رنده شده)
  • جعفری (ترجیحاً تازه)
  • روغن / روغن زیتون

همین‌جا بگم که من همین دستور پخت رو هم گاهی تغییر می‌دم. هر بار یه تفاوتی ایجاد می‌کنم. در نحوه پخت مرغ یا قارچ و ….

اول با مرغ و قارچ شروع کنیم و چند روشی که تا امروز استفاده کردم:

روش اول:
مرغ‌ها رو به صورت ریز خرد می‌کنم، توی روغن می‌ذارم تا کمی بپزه، ادویه (پودر سیر، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز) می‌ریزم و میذارم تا مرغ‌ها برشته و سرخ بشن. معمولاً مرغ در حین پخت آب می‌اندازه که صبر می‌کنم آب تبخیر بشه و بعد ادویه رو اضافه می‌کنم. به جای روغن می‌شه از روغن زیتون هم استفاده کرد.
قارچ خرد شده رو هم به صورت جداگانه با ادویه (پودر سیر و کمی نمک) یا با روغن تفت می‌دم یا آب‌پز می‌کنم. برای آب‌پز کزدن آب خیلی کمی باید بریزم، چون قارچ خودش آب می‌اندازه و وقتی هم با روغن تفت می‌دم، باید بهش فرصت بدم آب تبخیر بشه و قارچ‌ها کمی برشته بشن.

روش دوم:
مرغ‌ها رو می‌ذارم تا کمی پخته بشن (مثل قسمت اول روش بالایی)، بعد از اضافه کردن ادویه، قارچ خرد شده رو هم اضافه می‌کنم و می‌ذارم با هم بپزن. کمی جعفری خشک هم تو این مرحله اضافه می‌کنم به مرغ و قارچ

روش سوم:
هر مدلی که خودتون دوست دارین. مثل گریل کردن مرغ و …
مثلاً می‌تونین قارچ‌های ریز بگیرین و خردشون نکنین.

post656-3

مرحله بعدی:

ماکارونی‌ها رو می‌پزیم، من علاوه بر نمک، پودر سیر هم به ماکارونی در حال جوشیدن می‌زنم. من صبر می‌کنم تا ماکارونی‌ها بیشتر از زمانی که می‌خوام دم کنم بجوشه و نرم‌تر بشه. البته یک بار تو یه رستوارن ایتالیایی پاستا خوردم که ماکارونی‌ها رو خیلی کم‌تر جوشونده بود و سفت بود. من دوست نداشتم، شاید شما خوشتون بیاد.

بعد از اینکه ماکارونی‌ها رو آب‌کش کردم و مرغ و قارچ هم حاضر بود، می‌رم سراغ آخرین مرحله و چیزی تا حاضر شدن پاستای خوشمزه باقی نمونده.

خب، کره رو توی قابلمه می‌ریزم و با شعله ملایم می‌ذارم تا کره کامل آب بشه، سیر رو توی کره می‌ریزم و تفت می‌دم. می‌شه جعفری رو هم توی همین مرحله اضافه کرد. خامه رو هم آروم اضافه می‌کنم و هم می‌زنم تا یک‌دست بشه.

post656-5

من تا وقتی ایران بودم از خامه صورتی‌ها استفاده می‌کردم. اینجا هم خامه‌های مختلفی رو تست کردم، اما خامه برای طبخ فرق داره، این خامه‌ای که در وسط تصویر بالا قرار داره، بهترین چیزی بود که از فروشگاه Rewe برای پختن پاستا پیدا کردم. بیشتر شبیه شیره البته. ولی خب پاستا با این خامه خوشمزه‌ترین می‌شه.

(*تبلیغ نیستا [ایموجی خنده] بگردین بهترین خامه مناسب برای آشپزی رو پیدا کنین)

مخلوط کره، سیر و خامه رو میذاریم رو شعله کم و هم می‌زنیم تا یک‌دست بشه و بعدش ماکارونی، مرغ و قارچ رو اضافه می‌کنیم. اگه جعفری‌های تازه رو بعد از کره و سیر اضافه نکردین، الآن می‌تونین اضافه کنین.

این دیگه مخلوط آخره، کمی صبر کنین تا همه مخلوط با هم روی شعله ملایم باشن، خامه به جسم ماکارونیا بره و طعم‌ها دست به دست هم بدن دیگه.

در نهایت غذایی بی‌نهایت خوشمزه، سنگین، چاق‌کننده و هیجان‌انگیز خواهید داشت.

نوش جان

Pasta

اشتراک گذاری: