شهر الکترونیک – شهرداری الکترونیک – پرتال شهری

eShirazCity

فناوری اطلاعات، تقریباً حوزه علمی جدیدی رو وارد دنیای امروزی کرده که در راستای این علم، اقیانوسی از علوم و فنون ایجاد شده است. یکی از این موضوعات مطرح و فنون مورد بررسی شهر الکترونیک هست، اینکه یه شهرداری چطوری میتونه با خدمات الکترونیک شهر خودش رو به صورت الکترونیکی مدیریت کنه و در آخر به هدف اصلی یعنی “شهر هوشمند” برسه. اینکه شهر هوشمند چی هست و چه ویژگی ها و مشخصه هایی داره، یه موضوع مهم و طولانی هست که در قالب یک پست وبلاگ نمیگنجه. با جستجو کردن همین واژه و معادل انگلیسیش “Smart Cit ” به تعریف های زیادی از این مبحث می رسید. گوگلش کنید.

بحث “شهر الکترونیک” مدتی هست که در راستای کار شهرداری های کشور قرار گرفته و در این راستا هر شهرداری سعی میکنه خدمات خودش رو به صورت الکترونیک ارائه کنه، ابتدایی ترین موضوع سیستم های اتوماسیون اداری هستن که مربوط به خود سازمان ها هستند و عموم مردم با اون در ارتباط نیستند. چیزی که در شهر الکترونیک عموم مردم بهش نیاز پیدا میکنند، یه سیستم جامع خبررسانی در مرحله اول هست. که این سیستم ها به صورت عام میشن “پرتال شهری”. توی پرتال ها با توجه به نیاز شهروندان خدماتی ارائه میشه.

سایت خدمات الکترونیک شهر شیراز، که من اخیراً باهاش آشنا شدم، جامع ترین سایتی بود که تا حالا تو شیراز در این راستا طراحی شده، گرچه یه سری از لینک هاش هنوز تکمیل نشده ولی واقعاً خوب کار کردن و ارزش دیدن رو داره. امید هست که به زودی سیستم الکترونیک جامع شهری در تمامی شهرهای کشور اجرا بشه.

یه روزی میاد که دهکده آی تی به حقیقت بپیونده.

اشتراک گذاری: