چرا شرکت در ماشین استارتاپ ناب یک فرصت ناب است؟ – بخش سوم

lsmshiraz

در بخش اول و بخش دوم این سری نوشته، در مورد مفاهیم «لین استارتاپ» و نحوه انتخاب برگزارکننده، تیم اجرایی و منتورها مطالبی رو نوشتم.

در این بخش، دوست دارم روند برگزاری رویداد رو بگم و همچنین سایر تفاوت‌هایی که رویداد «لین استارتاپ ماشین» با «استارتاپ ویکند» داره.

شاید بد نباشه برنامه سه روز رویداد رو در اینجا بذارم و بخش به بخش همه رو توضیح بدم.

روز اول

ساعت ۱۶ : پذیرش

LeanTehran

وقتی برای پذیرش به محل برگزاری رویداد بیاین، یک پکیج پذیرش برای هر نفر تهیه شده، این پکیج شامل کیف دستی، تیشرت، فولدر، راهنمای رویداد، استیکر، پیکسل، کاغذ یادداشت، کارت مترو / اتوبوس، کاتالوگ و تراکت حامیان، ماژیک و خودکار میشه. تمامی اینها مواردی هستند که شما در طول رویداد و برای یکپارچگی بهشون نیاز خواهید داشت.

ساعت ۱۷ : شروع، معرفی LSM و سخنرانی

ساعت ۱۷:۳۰ : آغاز ارائه ایده‌ها

هر کسی ۵۰ ثانیه فرصت خواهد داشت تا ایده خودش رو ارائه بده.

ساعت ۱۸ : رای‌گیری ایده‌ها و تیم‌سازی

برای رای‌گیری، هر کسی در زمان ارائه ایده‌ها باید از ایده‌ها خلاصه‌برداری کنه و به محض تموم شدن ارائه ایده‌ها رای خودش رو تحویل بده. بازار سیاه فروش رای و اینا وجود نداره. هر کسی فقط همون ۵۰ ثانیه برای ارائه ایده خودش و دفاع ازش برای جذب رای فرصت داره، نه کمتر و نه بیشتر.

شاید ارزش افزوده این قسمت هم این باشه که اسراف و هدر رفتن کاغذ به حداقل ممکن می‌رسه. علاوه بر این، چون هر کسی باید ایده‌ها رو گوش بده و برای رای دادن فرصت دیگه‌ای نداره، سکوت در سالن رعایت میشه و همه حواسشون به ارائه ایده‌هاست. آخرین مورد هم جلوگیری از اتلاف وقت هست و خیلی سریع‌تر فرایند رای‌گیری انجام میشه.

شاید بد نباشه بگم یکی از بهترین و مهم‌ترین ویژگی‌های رویداد لین استارتاپ ماشین همین timebox بودن هست. هر چیزی سر زمان تعیین شده اتفاق میفته.

ساعت ۱۹ : کارگاه ۱: آشنایی با Lean و معرفی Javelin Board

ساعت ۱۹:۳۰ : کارگاه ۲: مورد کاوی (Case Study)

از همان روز اول با دو کارگاه آموزش‌ها شروع میشه. خیلی مهمه که قبل از پایان روز نخست، بخشی از فعالیت‌های تیمی، بارش فکری و پر کردن بخش سمت راست Javelin Board رو شروع کنن.

post348-3

ساعت ۲۰ : شام سبک

ساعت ۲۰:۴۵ : تیم‌ها به کار خود ادامه می‌دهند

ساعت ۲۲ : پایان روز نخست

روز دوم 

ساعت ۸ : صبحانه

ساعت ۹ : کارگاه ۳: مصاحبه با مشتریان

در بخش اول گفتم که ایده‌ها نیاز به اعتبارسنجی دارن، اعتبارسنجی به چه صورت هست؟؟ رفتن به بازار واقعی، شناسایی مشتری واقعی و مصاحبه با مشتری. البته مصاحبه اصول مرتبط با خودش رو داره، پس لازمه در این رویداد، اصول و مقدمات مصاحبه با مشتریان به شرکت‌کنندگان آموزش داده بشه.

قبل از بیرون زدن از ساختمان، شرکت‌کنندگان فرصت خواهند داشت که ستون اول از بخش سمت چپ Javelin Board رو تکمیل کنن، سوالات مصاحبه‌شون رو آماده کنن و با منتورها برای ادامه کار مشورت کنن و راهنمایی بگیرن.

ساعت ۱۰ : بیرون زدن از ساختمان

ساعت ۱۳ : نهار

ساعت ۱۴ : کارگاه ۴: چگونه MVP و ایده خود را به مشتریان پرزنت کنیم

ساعت ۱۴:۳۰ : کارگاه ۵: طراحی صفحه نخست (Landing Page) و به‌دست آوردن مشتریان

بعد از جمع‌بندی نتایجی که تیم‌ها از دور اول مصاحبه گرفتن، وقتشه تا یک مرحله به جلو برن، برای هر مرحله کارگاه‌هایی تشکیل میشه که ادامه روند و مراحل کار رو به شرکت‌کنندگان آموزش بده.

ساعت ۱۵ : بیرون زدن از ساختمان

ساعت ۱۸:۳۰ : شام سبک

ساعت ۱۹ : کارگاه ۶: Concierge MVP

ساعت ۱۹:۳۰ : بیرون زدن از ساختمان

ساعت ۲۲ : پایان روز دوم

در طول روز حداقل ۳ بار شرکت‌کنندگان از ساختمان بیرون میرن و مصاحبه می‌کنن و فرضیه‌های اولیه خودشون رو اعتبارسنجی می‌کنن.

روز سوم 

ساعت ۸ : صبحانه

ساعت ۹ : کارگاه ۷: چگونه در LSM برنده شویم؟

شبیه‌سازی بازار واقعی یکی از اهداف هر رویداد و کارگاه آموزشی است. در این مرحله شرکت‌کنندگان یاد می‌گیرن که چطور جلو سرمایه‌گذاران ارائه بدن.

ساعت ۹:۳۰ : بیرون زدن از ساختمان (هدف: به‌دست آوردن پول)

ساعت ۱۳ : نهار

ساعت ۱۶ : پایان مهلت آماده‌سازی پرزنتیشن‌ها

ساعت ۱۶:۳۰ : سخنرانی کلیدی- میهمان کارآفرین

ساعت ۱۷ : آغاز ارائه‌ها

ساعت ۱۹ : معرفی برندگان، تقدیر و سخنرانی

ساعت ۲۱ : پایان رویداد

– – –

بخشی از تفاوت‌های رویداد «لین استارتاپ ماشین» با «استارتاپ ویکند» در این پست مشخصه.

حالا به صورت مختصر تفاوت‌های این دو رویداد رو میگم:

۱- مفاهیم آموزشی

۲- به شکل فرآیندی، تمرکز به جای محصول روی «اعتبار سنجی» ایده است. پیش از آنکه انرژی و زمانی برای ساخت محصولی که کسی نمی‌خواهد صرف شود.

۳- از یک بورد مخصوص فرآیند – محور به نام «تخته آزمایش» یا «Javelin board» استفاده می‌کند که این را تسهیل می‌کند.

۴- انتخاب برگزارکننده

۵- انتخاب منتور: مربی گری جدی‌تر گرفته می‌شود. بنابراین برای مربیان چند ویدیو آموزشی و آزمون (آنلاین) در نظر گرفته شده تا بدون هیچ پیش زمینه‌ای وارد رویداد نشوند.

۶- تعداد شرکت‌کنندگان: تعداد شرکت‌کنندگان کمتری پذیرفته می‌شوند تا کیفیت بالاتر رود. حداکثر تعداد شرکت‌کننده در این رویداد برای اولین برگزاری در هر شهر، ۵۰ نفر می‌باشد. از رویداد دوم به بعد، حداکثر شرکت‌کننده ۷۰ نفر است.

۷- تعداد استاندارد مربیان: به ازای هر تیم یک مربی در رویداد حضور خواهد داشت.

۸- پکیج پذیرش

۹- ارائه ایده‌ها: در رویداد «لین استارتاپ ماشین» هر نفر تنها ۵۰ ثانیه برای ارائه ایده خود فرصت خواهد داشت.

۱۰- رای‌گیری و انتخاب ایده‌ها

۱۱- تیم: تعداد اعضای هر تیم بایستی بین ۳ تا ۵ نفر باشد. نه کمتر و نه بیشتر، ۳ نفر یا ۴ نفر یا ۵ نفر

۱۲- ۷ کارگاه در طول رویداد برگزار می‌شود.

۱۳- شبیه‌سازی بازار واقعی و ارائه در حضور سرمایه‌گذاران

۱۴- مصاحبه با مشتری

– – –

پی‌نوشت ۱: یادتون باشه مفاهیم آموزشی این دو رویداد در ادامه هم هستند و هر دو برای راه‌اندازی یک کسب و کار لازم هستند.

پی‌نوشت ۲: تفاوت این دو رویداد رو از نظر یکی از اساتید بخوانید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *