به خودمون بیایم

 Tree

مردم دو دسته‌ان، نه سه دسته‌ان، شاید هم بیشتر … خیلی هم بیشتر

عده‌ای هستن که برای پیشرفت کشور در عرصه تکنولوژی و اکوسیستم کارآفرینی با جون و دل کار می‌کنن، سعی می‌کنن آموخته‌های خودشون رو با بقیه به اشتراک بذارن، سعی می‌کنن اگه خودشون چیزی رو یاد گرفتن و باعث پیشرفتشون شده، بی‌منت و بی‌توقع به بقیه یاد بدن. چرا؟؟؟ چون وقتی یک جامعه پیشرفت کنه، تک تک اجزا اون هم پیشرفت می‌کنن.

وقتی یه نهال رشد می‌کنه برگ اون نهال به ارتفاع بالاتر میره، برگ بیشتر و بهتر غذاسازی می‌کنه و ریشه قوی‌تر میشه و نهال به درخت تبدیل میشه و قد می‌کشه. افراد فعال در اکوسیستم همین نقش‌ها رو دارن، برخی ریشه‌ان و برخی برگ، هر چی ریشه قوی‌تر بشه برگ‌ها زنده‌تر میشن و نهال تنومندتر و محکم‌تر.

بعضی افراد هم هستن که نقش خورشید و آب رو برای رشد درخت ایفا می‌کنن، قدر اینا رو بدونین، اینا نیروهای انگیزشی موجود هستن.

یه عده هستن که نقش قارچ‌های کنار درخت توی جنگل رو دارن، از ریشه تغذیه می‌کنن و رشد می‌کنن، ولی رشدشون جایی متوقف میشه، چرا؟؟؟ چون دنبال این نبودن که به بقیه سودی برسونن، فقط دنبال نفع شخصی بودن. پس در حدی به منفعت می‌رسن و متوقف میشن، دیگه جایی برای رشد ندارن.

افراد خارج از اکوسیستم و کسانی که از نتیجه و حاصل این فعالیت‌ها بهره می‌برن مثل مردم عادی هستن که از ثمره درخت بهره می‌برن، حالا هر بهره‌ای، یا از سایه درخت استفاده می‌کنن، یا به درخت تاب می‌بندن و سرگرم میشن، بعضی‌هاشون حتی ساقه درخت رو میبرن و آتیش می‌زنن، درسته این کارشون به درخت صدمه می‌زنه ولی به هر صورت دارن بهره می‌برن.

این وسط یه عده هم هستن که نه ریشه‌ هستن، نه ساقه و نه حتی برگ، وجودشون حتی نور آفتاب رو کم می‌کنه، میان و یه دیوار بزرگ میکشن دور تا دور درخت، خشکسالی میشه و حتی ریشه رو می‌سوزنن، حالا اینا با خودشون چند چندن، الله اعلم!!!!

این روزا خیلی سخنان تخریبی به سمت رویدادها و همایش‌هایی که برگزار میشن هست، افرادی که تحریب می‌کنن از نظر من چند دسته مختلفن. دسته غالبشون کسایی هستن که مدعی هستن خودشون بهترینن و فکر میکنن باید انحصار همه چیز دست خودشون باشه و فکر می‌کنن اکوسیستم، سازمانی هست و اینا باید رییسش باشن. اینا همون دسته ای هستن که دنبال مالکیت هستن، فکر می‌کنن دوره برده‌داری هست و اینا ارباب اعظم هستن و بقیه فقط باید بهشون بگن چشم.

دسته دوم کسایی هستن که چشم ندارن موفقیت بقیه رو ببینن، اینا مشابه همون افرادی هستن که برای رسیدن به موفقیت بقیه رو زیر پاهاشون میذارن و با سو استفاده از سایرین پله‌های “ترقی” رو طی می‌کنن و بعدش نردبون رو میندازن پایین تا کس دیگه نتونه بیاد بالا. به نظر میاد این دسته خودخواه‌ترین آدما هستن.

حالا یه دسته سومی هم هست که می‌ترسن موقعیت خودشون رو از دست بدن، چرا که قرن‌ها پیش با علم قدیم بهترین بودن و بعد با پیشرفت تکنولوژی حرکت نکردن، فکر کردن دانش قرن پیش به درد سال ۲۰۲۰ هم می‌خوره و واسه اینکه موقعیت خودشون رو از دست ندن می‌خوان ریشه رو بسوزونن، اینقدر بگن این کار بده تا کسی به حوزه فعالیت خودشون وارد نشه. دنیا رو به پیشرفته، گراهام بل تلفن رو اختراع کرد، اما الآن خطوط ماهواره‌ای با پوشش اینترنت دنیا رو پر کرده، به نظرتون میشه با همون تلفن با بستر آنالوگ، دنیا رو تسخیر کرد؟؟؟

– – –

پی‌نوشت ۱: شمایی که تخریب می‌کنی، با خودت چند چندی؟؟؟ می‌ترسی بقیه موفق شن؟؟؟ می‌ترسی رقابت زیاد شه؟؟؟ توان رقابت نداری؟؟؟ فکر می‌کنی با تخریب افراد و اکوسیستم، دنیا از پیشرفت می‌ایسته؟؟؟

پی‌نوشت ۲: اهل عملی؟؟؟ فکر می‌کنی جریان غالب غلطه؟؟؟ انتقاد کن، درست انتقاد کن و راه‌حل بده، فقط حرف نزن. عمل کن.

اشتراک گذاری: