کارمند vs کارآفرین
سلام
خیلی وقت بود میخواستم این پست رو بنویسم، اما نمیتونستم تمرکز کنم. البته پست میتونست پست مناسبتی برای روز کارمند (۴ شهریور) باشه که متاسفانه مقدور نشد.
از حدود سال ۱۳۹۱ که موجی از رویدادهای استارتاپی تو ایران راه افتاد، همراه با این موج، این جنگ روانی و تقابل کارمندی و کارآفرینی هم راه افتاد.
بله، جنگ روانی و تعریف ارزش بر معیارهای اشتباه: اگه کسی کارآفرین نباشه و کارمندی کنه، کارش بیارزشه و فقط کسی که دنبال ساختن یه سرویس جدید باشه، کارش ارزشمنده!
آخی کارمندی؟ این همه رویداد استارتاپی رفتی بازم کارمندی؟ عرضه نداشتی یه کاری برای خودت راه بندازی؟
[مگه کارمندی بده؟]اینا خلاصهای بود از نیش و کنایههایی که من در اون سالها میشنیدم. که خارج از این بحثه.
پیشدرآمد:
اگر همه کارآفرین باشن، پس کی ایدههای کارآفرینها رو اجرا و پیادهسازی کنه؟
شما فرض کنین هیچ احدی حاضر نشه کارمند باشه، همه دنبال این باشن که خودشون یک ایده رو پیادهسازی و اجرا کنن. سوالی که پیش میاد اینه: آیا یک نفر به تنهایی میتونه تمامی کارهای یک بیزنس اینترنتی رو انجام بده؟
- طراحی سایت (بر اساس بیزنس نیازمندیهای متفاوتی داره)
- مدیریت سایت (بر اساس بیزنس نیازمندیهای متفاوتی داره)
- مدیریت محتوای سایت (بر اساس بیزنس نیازمندیهای متفاوتی داره)
- فروش (بر اساس بیزنس نیازمندیهای متفاوتی داره)
- پشتیبانی (بر اساس بیزنس نیازمندیهای متفاوتی داره)
- تامین (بر اساس بیزنس نیازمندیهای متفاوتی داره)
- مارکتینگ (بر اساس بیزنس نیازمندیهای متفاوتی داره)
- ….
آره شاید اگه یک نفر ساعت برنارد داشته باشه، بتونه همه چیز رو تنهایی پیش ببره. موضوع صحبت کاری که چند تا مشتری محدود داره نیست و بحث ما مشتریهای زیاده.
خب حالا فرض کنین هر آدمی ترجیح بده جای اینکه یه جای کار رو تو یه بیزنس بگیره، خودش یه بیزنس دیگه یا حتی یه بیزنس مشابه راه بندازه.
در نهایت چی میشه؟ میشه یه عالمه سایت، سرویس و اپلیکیشن که کاربر ندارن، امکان توسعه ندارن! رقابتهای سیاه دارن و …..
مهمترین نکته اینه که آدم با خودش به صلح برسه، خودش رو بشناسه و بفهمه چه کاری براش مناسبه. من، خودم رو میشناسم، میدونم کارآفرین یا ارزشآفرین نیستم. من میتونم یه کارمند خوب باشم که مسائل رو حل کنم و کار رو پیش ببرم. من یک نیروی اجرایی قوی هستم.
کارآفرین بودن ارزش نیست، کارمند بودن هم ضدارزش نیست. هر کسی در جایگاه درست میتونه ارزش خلق کنه و در جایگاه اشتباه، ضد ارزش باشه.
قبل از اینکه تصمیم بگیرید ایدهای رو اجرا کنید، باید به شناخت مناسب از خودتون و محیطتون برسید و مطمئن باشید توانایی کارآفرین شدن و روبهرو شدن با تمام سختیها و مشکلاتش رو دارید. خودمون، استعدادهامون و تواناییهامون رو بشناسیم.
هیچ کسب و کاری، یک شبه تسلا نمیشه، هیچ کسب و کاری، یک شبه آمازون نمیشه، هیچ کسب و کاری یک شبه گوگل نمیشه!
خودمون رو بشناسیم!
همین!
پایان پیام.
یک دیدگاه بگذارید