سی. آر. ام – قوانین پیچیده یا ساده؟

CRM

واژه سی آر ام واژه ای هست که من به واسطه رشته تحصیلیم همون ترم اول باهاش آشنا شدم و خیلی زیاد بهش علاقه دارم

Customer Relationship Management

مدیریت روابط با مشتری

امروز از جلو نانوایی محل رد میشدم که خانمی داشت به نانوا میگفتش که: من مشتری همیشگی تون هستم، برشته اش کنید برام

این جمله رو که شنیدم یاد سی آر ام افتادم و به فکر افتادم که ریشه سی آر ام خیلی خیلی قبل تر از ایجاد فناوری اطلاعات و مباحث مربوطه اش بوده

اینکه از قدیم مغازه دارها مشتری های همیشگی شون رو میشناختن و بهشون تخفیف میدادن یا امثالهم، اینا نشون میده که یه بحث تخصصی دلیل نداره حتماً ریشه ای مثل قانون نسبیت داشته باشه بلکه از همون انفاقات روزمره زندگی ناشی میشه. مثل قانون جاذبه که با افتادن سیب روی زمین کشف شد.

واقعیت هم همینه، اکثر علوم امروزی و مخصوصاً علوم وابسته به فناوری اطلاعات از نیازها و اتفاقات روزمره ناشی میشن، یه علمی مثل تعامل انسان و کامپیوتر رو اگه با باهاش آشنا باشید میبینید که یه سری قوانین داره که ما به صورت ناخودآگاه تو زندگی روزمره انجامشون میدیم و وقتی یه پژوهشگر به همین مسائل ساده فکر میکنه میتونه علم رو گسترش بده و آگاهی رو برای عموم به وجود بیاره.

پس دنبال  این نباشید که یه مقاله یا کنفرانس دنبال آزمایش های پیچیده است یا یه خلاقیت حتماً باید طراحی های پیچیده داشته باشه. همه چیز از توجه به حوادث روزانه به وجود میاد. پس بیشتر توجه کنید و بیشتر دقت کنید و بیشتر فکر کنید.

اشتراک گذاری: