شبکههای اجتماعی
سلام
امروز، ۳۰ ژوئن، “روز شبکههای اجتماعی” نامگذاری شده. این نامگذاری، سال ۲۰۱۰، توسط وبسایت Mashable انجام شده و طرفداران این سایت، در این روز، دور هم جمع میشن و میتاپ برگزار میکنن.
روز پنجشنبه در ورکشاپی بودم که توسط DataFeedWatch در دفتر گوگل برلین برگزار شد. یکی از کارمندان گوگل، ارائهاش رو با این عبارت شروع کرد.
We don’t go online, we live online
یادمه یه زمانی میگفتیم برم تو اینترنت این کار رو انجام بدم، اما این روزا، هر ثانیهمون به حضور اینترنت گره خورده. یکی از کارایی که باعث شده زمان زیادی رو در اینترنت حضور داشته باشیم، همین شبکههای اجتماعی هستن.
شما کدوم یکی از اینا رو استفاده میکنین؟
- اینستاگرام
- توییتر
- فیسبوک
- واتزاپ
- لینکداین
- وی-چت
- تامبلر
- یوتیوب
- اسکایپ
- لاین
- اسنپچت
- تلگرام
- فوراسکوئر
- کاوچسرفینگ
- سایر
فکر میکنین روزانه چقدر از وقت خودتون رو به شبکههای اجتماعی اختصاص میدین؟
طبق آمار سایت Oberlo، کاربران شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای پیامرسان، روزانه ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه رو در این اپلیکیشنها وقت میگذرونن! یعنی چیزی حدود ۱۰% از شبانهروزی که معمولاً حدود ۷ ساعتش رو خواب هستیم. آمار بالاییه!
همین حضور مردم در شبکههای اجتماعی، باعث شده که به عنوان یکی از ابزارهای Marketing (یا بازاریابی – قبلاً هم گفتم، به نظرم بازاریابی ترجمه مناسبی برای مارکتینگ نیست) استفاده بشه.
چند پست پیشتر هم در این مورد نوشتم که همه ما به نوعی سفیر برندهای مختلف در شبکههای اجتماعی و حتی دنیای واقعی هستیم.
نمیدونم شما شبکههای اجتماعی رو از چه زمانی یادتون میاد، زمانی که Orkut و Gazzag و MySpace بودن و Yahoo360 هم خیلی تلاش میکرد مخاطب جذب کنه، یا زمانی که فیسبوک خیلی یهویی گل کرد، یا زمانی که فرندفید باعث شروع دوستیهای مجازی شده بود. یا حتی فرومهای قدیمی تخصصی یا فروم جادوگران (هری پاتر).
هر چی که هست، همین حس نیاز به اجتماع، نیاز به برقراری ارتباط، باعث حضور این سرویسها شده. زندگیهامون به حد زیادی به شبکههای اجتماعی وابسته شده که یادمون نمیاد وقتی نبودن چطور زندگی میکردیم یا چطور وقت میگذروندیم! شاید هم اشتباه باشه.
در هر صورت، امروز، روز شبکههای اجتماعیه!
این پاراگراف از سایت Days of The Year خیلی توجهم رو جلب کرد:
If we’re honest, most of us use social media for less than upright purposes ourselves. We use it to show off our holidays and what adventures we have planned for the weekend. Almost everyone presents an idealised version of themselves on social media, whether by detagging unflattering photos or implying their life is more exciting and glamorous than it really is. Never compare yourself negatively to your friends on social media as you’re only seeing what they want you to see!
اگر صادق باشیم، بیشتر ما شبکههای اجتماعی رو بدون هدف یا بدون هدف صحیح استفاده میکنیم. ما از این ابزارها استفاده میکنیم تا تعطیلات و ماجراجوییهایی که برای آخر هفته داشتیم رو “شوآف” کنیم. تقریباً همه، یه تصویر از زندگی ایدهآلسازی شده از خودشون رو در شبکههای اجتماعی منتشر میکنن که میتونه زندگی اونها رو خیلی هیجانانگیزتر و پرزرق و برق نشون بده. پس هیچوقت خودتون رو با دوستانتون مقایسه منفی نکنین، به این خاطر که شما فقط چیزی رو میبینید که اونها میخوان ببینید!
حالا چرا این رو کپی کردم و ترجمه کردم؟
چون این دقیقاً چیزی هست که خیلی زیاد تو بحثهای فارسی هم در جریانه. کافیه کلمه “شوآف” رو مثلاً در توییتر سرچ کنین. پس این مبحث مختص ما نیست و همه دنیا همینه.
– – –
البته بهتره بحث رو خلاصه کنم، وقتی شروع به نوشتن کردم، هدفم نوشتن یه متن تخصصی بود، اما در میانه راه، شاید هم ابتدای راه، مباحث به سمت تجربیات روزمره پیش رفت.
– – –
شبکههای اجتماعی، روزتون مبارک. مرسی که هستید!
یک دیدگاه بگذارید