محتوا و بازاریابی محتوا
تصمیم دارم از این به بعد، هر چند وقت یک بار، مطالب تخصصی بنویسم و امروز با “محتوا” یا “Content” شروع میکنم.
وقتی کلمه “محتوا” رو میشنوین، اولین مفهموم یا اولین عبارتی که به ذهن شما میرسه چیه؟
مثلاً “مضمون” یا “مفهوم”
شاید بد نباشه بریم سراغ لغتنامه دهخدا یا هر فرهنگ لغت دیگهای که در دسترس داریم و معنی، مفهوم یا حتی تفسیر کلمه “محتوا” رو پیدا کنیم.
اول از همه اینکه ریشه کلمه “محتوا” عربیه. کلمههای فحوا، متن، مضمون، مفاد، مفهوم، مظروف هم با “محتوا” مترادف هستن.
توی فرهنگ فارسی عمید نوشته:
۱- آنچه درون چیزی قرار دارد
۲- آنچه در یک سخن قصد شده، مضمون سخن
به نظر من با عبارت “آنچه در یک سخن قصد شده” نصف راه رو رفتیم. بله مفهوم “محتوا” همینه. شما یک عبارت رو میگید یا مینویسید تا یک مفهوم رو برسونید. تا با رسوندن اون مفهوم، چیزی رو به مخاطب، شنونده یا خواننده انتقال بدین.
مثل من که با نوشتن این متن میخوام شما رو به سمت محتوا و بازاریابی محتوا سوق بدم.
شاید بد نباشه همینجا یه توضیح یا توصیف مختصر از “بازاریابی محتوا” بر اساس همین مفهوم “محتوا” داشته باشیم. راحتترین و سادهترین توصیف اینه که ما با کمک یک متن یا “محتوا” میخوام فرایند بازاریابی رو انجام بدیم.
این جمله به ظاهر ساده، یک دنیا مفهوم و توضیح در پشتش نهفته داره، اما مهم اینه که قصد و هدف این سخن رو مشخص کردیم.
تا اینجا دو تا کلمه جدا از هم، “بازاریابی” و “محتوا” و عبارت ترکیبی از این دو کلمه “بازاریابی محتوا” رو بیان کردم. در مورد خود کلمه “محتوا” صحبت کردیم، حالا بریم سراغ کلمه “بازاریابی”
شاید بد نباشه همین جا اشاره کنم به عبارت اصلی یعنی Content Marketing که به اجبار به نزدیکترین معادل یعنی “بازاریابی محتوا” ترجمه شده. از نظر من این عبارت خیلی گستردهتر از بازاریابیه و بخشهایی دیگهای مثل بازارسازی رو هم توی خودش جا میده.
در راستای “بازاریابی” پیشنهاد میکنم این دو مطلب رو بخونید:
بازاریابی – نوین بلاگ بازاریابی – متمم
قدرت “محتوا” به مراتب خیلی خیلی بیشتر از همه چیزه، به خصوص در این عصر اطلاعات که دنیا، اینترنت، صفحات وب، شبکههای اجتماعی، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و حتی تلگرام پر شده از “محتوا” های مختلفی که خدا میدونه چطوری میشه از این اطلاعات خام، دادههای با ارزش بیرون کشید و چطوری با همین محتوا میشه فعالیتهای بازاریابی، تبلیغاتی و برندینگ انجام داد.
البته جز خدا، یه متخصص بازاریابی محتوا یا بازاریابی دیجیتال هم میدونه چطوری از این فرصت عالی استفاده کنه.
– – –
پینوشت: امیدوارم در ادامه بتونم بیشتر در مورد این شاخه بنویسم.
یک دیدگاه بگذارید