در آرزوی کوهنورد شدن

Mountain

سلام

کوه‌های عزیز، روزتون مبارک! ۱۱ دسامبر، از سال ۲۰۰۳ به “روز بین‌المللی کوه“، نام‌گذاری شده. که البته من کاری به دلیل این نام‌گذاری و تاریخچه این روز ندارم، اگر علاقه‌مند بودین می‌تونین بخونین.

من تا حالا خیلی از کوهنوردی نوشتم. علاقه خاصی به کوهنوردی داشتم و دوره نوجوانی آرزوم بود برم اورست. بماند که واسه بالا رفتن از کوه دراک شیراز هم برام سخت بود.

تا حالا چند تا پست در مورد “کوهنوردی” نوشتم. شاید بد نباشه مثل “نوشتن” یه دسته‌بندی جدا براشون بسازم.

کوهنوردی              از سری قصه‌های کوهنوردی            پست ۴۰۰ام وبلاگم

قدیم‌تر نگاه عمیق‌تری به زندگی داشتم انگار. البته عمیق‌تر نه، بلندتر …

زندگی مثل کوهنوردیه، گاهی، در حین بالا رفتن، آدم برمی‌گرده و به راه پیموده شده نگاه می‌کنه! گاهی باورت نمیشه این همه راه اومدی، جایی که وقتی از پایین کوه بهش نگاه می‌کردی، هیچ‌وقت فکر نمی‌کردی بهش برسی.

از دامنه‌ای هم که الآن هستی، به قله که نگاه می‌کنی، یه ترس ناخودآگاه میاد سراغت، می‌ترسی بهش نرسی، پس وقتشه، نگاه کن به مسیر پیموده شده، یادت بیاد چه مسیری رو با چه سختی طی کردی به اینجا برسی، بقیه راه هم همینطوره، تلاش می‌کنی و به قله می‌رسی.

یه وقتایی هم قله‌ای در کار نیست و زندگی همین مسیری هست که داریم طی می‌کنیم.

اینا رو قبلاً نوشته بودم، واقعاً هم همین‌طوره. البته که عنوان این پست چیز دیگری بود …

یه وقتایی یه سری آرزو و خواسته هستن، که شاید در توانایی ما یا زمان ما نگنجن، پس همون آرزو باقی می‌مونن. شاید سفر به ماه یا سفر به مریخ جز همون دسته آرزوها باشن.

کوهنوردی و رفتن به اورست هم برای من جز همون دسته آرزوهایی بود و هست که انگار رسیدن بهش خیلی دست نیافتنی و غیرممکن به نظر می‌رسه.

نمی‌دونم شاید الآن که این پست رو می‌نویسم اینطور باشه و چند سال دیگه یه پست بنویسم که به این آرزو هم رسیدم. حداقل برای خیلی آرزوهای دیگه که اینطور بوده.

به قولی، آرزوهات رو یه جا یادداشت کن، تو یادت میره، خدا یادش نمی‌ره. شاید چیزی که امروز داری، آرزوی دیروزت بوده!

کوهنوردی هم برای من یک آرزوی لذت‌بخشه. حتی فکر کردن بهش بهم انرژی میده، با اینکه می‌دونم توان بدنی لازم رو برای بالا رفتن از کوه ندارم، شاید بتونم با ورزش کردن به توان لازم برسم و امیدوارم عمری باقی باشه.

مرحله اول برای برنامه‌ریزی برای رسیدن به آرزو چیه؟ مطالعه و جستجو کردن و تهیه کردن لیست نیازمندی‌ها، در ادامه شروع، قدم گذاشتن در مسیر و تمرین کردن.

خیلی ساده، می‌شه تجربیات افرادی که به قله‌های مختلف صعود کردن رو خوند، تو گروه‌های کوهنوردی عضو شد و تمرین کرد و هزاران هزار راه و روش دیگه.

چگونه کوهنوردی کنیم – الی‌گشت

راهنمای کوهنوردی برای مبتدی‌ها

چگونه کوهنوردی را شروع کنم؟

کجا و چگونه کوهنوردی کنیم؟ – اسنپ‌تریپ

اینا فقط چند تا نتیجه از جستجوی عبارت “شروع کوهنوردی” به زبان فارسی بود، که در کل حدود ۴ میلیون نتیجه داره. به زبان انگلیسی هم مطالب دیگه‌ای رو می‌تونین پیدا کنین.

مثلاً من عبارت “how to start mountain climbing” رو سرچ کردم و حدود ۸۳ میلیون نتیجه جستجو بهم نشون داده شد.

پس برای شروع، راه‌های زیادی وجود داره. امیدوارم روزی برسه که بیام بنویسم که بالاخره تونستم برم کوهنوردی و یکی از کوه‌های بلند دنیا رو تا خود قله رفتم.

به امید اون روز ….

اشتراک گذاری: