رمضان و روزه و حق الناس

Ramazan

دو روز دیگه ماه رمضان شروع میشه و بعضی ها از روی عشق به خدا و برخی از روی عادت روزه میگیرن. روزه دار باید مراقب رفتارش باشه و حقی رو پایمال نکنه. یکی از حق های مهم دنیا حق الناس هست که خیلی از افراد هیچ توجهی بهش ندارن.

واضح ترین موضوع بوی دهان روزه داران هست که به دلایل متفاوت از قبیل تراکنش های معده و بزاق دهان و لثه ایجاد میشه، برخی اعتقاد دارن در طول مدت روزه داری نباید مسواک بزنن در صورتی که هیچ منعی نداره و در صورتی که آب وارد گلو نشه اشکالی نداره، واسه این مورد خودم به شخصه سرچ کردم و چند تا لینک پیدا کردم که میذارم.

 اصل مطلب اینکه، روزه دارهای عزیز (و همینطور خودم) لطف کنید برای رعایت حق الناس مسواک بزنید و از  دهان شویه ها و اسپری های دهان استفاده کنید.

لینک مرجع آیت الله صافی گلپایگانی:

مسواك كردن در روز ماه رمضان براي روزه آيا مبطل روزه هست يا خير؟ كيفيت را لطفاً توضيح فرماييد.
ج: اگر آب كه از خمير دندان توليد شده يا آب خارجي وارد حلق نشود و آن را بيرون بريزد اشكال ندارد.

*********

سایت تبیان:

در حال روزه مسواک زدن و شستن دهان چه حکمی دارد؟
مسواک زدن و شستن دهان در حال روزه اشکال ندارد به شرط آن که آب را فرو نبرد. حتی اگر روزه دار مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو ببرد روزه او باطل می‏شود.(1)
پی نوشت‏ها:
1 – امام خمینی، توضیح المسائل، مسئله 1573.

****
مسواک زدن هنگام روزه ماه رمضان چه حکمی دارد؟
جواب: اگر آب مسواک به حلق نرسد و بتوانید پس از مسواک هم، آبهای خارجی را از دهان بیرون بریزید اشکال ندارد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 926، م 1573)

آیت الله سیستانی:

سؤال : شستن دهان براي شخص روزه دار چه حكمي دارد؟

جواب : مانعي ندارد.

اشتراک گذاری: