بیمه در آلمان

Insurance in Germany

سلام

با توجه به اینکه امروز به “روز آگاهی از بیمه” نام‌گذاری شده، تصمیم گرفتم در مورد بیمه در آلمان بنویسم. البته، اون بخشی رو که خودم تجربه کردم و اطلاع دارم. چون مباحث بیمه خیلی گسترده‌تره.

برای دریافت اجازه کار، یکی از مدارکی که باید ارائه بدیم، بیمه است. پس تقریباً جز اولین کارهایی هستش که باید انجام بدیم.

من به پیشنهاد دوستم، بیمه TK رو انتخاب کردم. ثبت‌نام اولیه رو در سایت انجام دادم و بعد از یکی از دفاتر بیمه برای روز بعد وقت گرفتم و توی فرم نوشتم که من انگلیسی زبانم. اینطوری کارمندی رو برای پیگیری کار من اختصاص دادن که انگلیسی صحبت می‌کرد.

برای وقت حضوری، سایر مدارک هم باید همراهمون باشه، مثل قرارداد کاری، آدرسی که محل زندگی رو نشون بده و یک قطعه عکس بیومتریک.

همون جا، سه برگه به من تحویل دادن، یک برگه به انگلیسی برای خودم که تاییدیه ثبت‌نام من بود، یک برگه به زبان آلمانی برای شرکتم. یک برگه هم به زبان آلمانی برای اداره مهاجرت (آسلندر).

سیستم بیمه آلمان شبیه ایرانه، یا شاید هم برعکس، ۷% از حقوق حق بیمه‌ای هستش که کارمند از حقوقش پرداخت می‌کنه و ۲۳% حق بیمه‎ای که شرکت برای کارمندش پرداخت می‌کنه. (متاسفانه منبعی پیدا نکردم که درصدها رو مطمئن بشم)

در ادامه سه نامه از طرف بیمه برای من ارسال شد. نامه اول، تاییدیه تکمیل ثبت‌نام و شماره بیمه. نامه دوم که یک برگه خیلی مهم در اون بود و شماره بیمه من رو داشت. نامه سوم هم کارت بیمه بود. مثل ایران دفترچه ندارن، فقط یک کارت دارن.

بیمه TK سیستم آنلاین هم داره که بعد از ثبت‌نام، اگر کاری با بیمه داشتیم، می‌تونیم از صفحه کاربری‌مون استفاده کنیم. مثل درخواست حقوق برای مرخصی استعلاجی طولانی یا تغییر آدرس و ….

این لینک هم توضیحات سایت رسمی ایالت برلین به زبان فارسی در مورد بیمه.

حتماً این سوال پیش میاد که چطور بیمه رو انتخاب کنیم؟ جستجو کنید، من دیدم اکثر افراد مشابه من، بیمه TK رو انتخاب کردن، من هم همون رو انتخاب کردم.

علاوه بر بیمه سلامت و بیکاری و بازنشستگی، بیمه‌های دیگه‌ای هم توسط شرکت‌های خصوصی ارائه می‌شه که من هنوز نگرفتم، اما حتما به “بیمه مسئولیت” فکر می‌کنم.

مثلاً شما اگر لوله آب خونه‌تون بترکه و باعث بشه به خونه همسایه آسیبی برسه، مسئول هزینه‌ها هستید، اینجاست که بیمه مسئولیت کاربرد پیدا می‌کنه.

– – –

پی‌نوشت: می‌دونم بهتر بود کمی تحقیق و جستجوی می‌کردم برای نوشتن این متن، اما دو دلیل عمده داشت، یکی درگیری‌ها و گرفتاری‌های شخصی، دومین و دلیل مهم اینکه، شما اگر دنبال گرفتن بلوکارت یا ویزای جستجوی کار هستین، جستجوگری خوی و روحیه شماست.

اشتراک گذاری: