روز جهانی بهداشت قاعدگی

Menstrual Hygiene Day

گفتن و نوشتن از قاعدگی (یا همون پریودی!) همیشه برای نسل ما و شاید خیلی نسل‌های دیگه تابو بوده، البته برای من که برادر نداشتم همه چیز ساده‌تر بود، ولی تجربه دوستانم که برادر داشتن همیشه خیلی خیلی سخت‌تر بوده! به خاطر یک تابوی مسخره، به خاطر یک امر طبیعی زنانه!

این مسئله خاص کشور ما، یا کشورهای جهان سوم نیست، تابوهای مسائل زنان یه مسئله جهانیه! شاید برای نسل ما، این اتفاقات باعث بشه نسل بعدی بهتر و آگاه‌تر تربیت بشن.

امروز، روز جهانی بهداشت قاعدگی هستش، شاید بد نباشه از این روز نهایت استفاده رو برای آگاهی دادن بیشتر استفاده کنیم.

قاعدگی یه اتفاق طبیعیه! یک شرایط نرمال برای اکثر دختران و زنان، از حدود سنی ۱۲ سال تا ۶۰ سال (کمتر و بیشتر هم ممکنه)

Menstrual Hygiene Day

چرا روز ۲۸ ماه May برای این مسئله انتخاب شده؟

ماه May پنجمین ماه ساله، به طور میانگین طول دوره قاعدگی ۵ روزه و به طور میانگین هم چرخه قاعدگی ۲۸ روزه!

احتمال زیاد می‌دونین، ولی اگر نمی‌دونین، قاعدگی مختص انسان نیست و برخی دیگه از گونه‌های پستانداران هم این مسئله طبیعی رو دارن.

خب که چی؟ ما که پریود نمی‌شیم، به ما ربطی نداره!

خب که چی نداره، می‌تونین از مسخره کردن خانم‌ها به خاطر شرایط قاعدگی اجتناب کنین. تغییرات هورمونی که تو این دوره اتفاق میفته اجتناب ناپذیره، برای خیلی‌ها شدیدتر و برای برخی کمتره. مهم اینه که کسی که تو دوره قاعدگی و خونریزیه، یا دوره قبل (PMS)، کثیف، نجس، بیمار یا هر چیز دیگه که خطابش می‌کنین نیست.

این به اصطلاح شرم و حیا و در اصل تابو و فرهنگ اشتباه رایج رو می‌شه تغییر داد. قاعدگی یه امر کاملاً طبیعیه! کاملاً طبیعی!

هر وقت تو داروخونه یا سوپرمارکت، بسته نوار بهداشتی رو تو پلاستیک سیاه می‌ذارن، من به شخصه مقابلش وایمیسم و می‌گم این کار رو نکنن! چرا دامن بزنیم به عرف و فرهنگ اشتباه؟؟!! ما مسئولیم، مسئول افزایش آگاهی و کنار زدن تابوهای اشتباه!

ما خانم‌ها هم باید از خودمون شروع کنیم، این مسئله قراره سال‌ها با ما همراه باشه، یاد بگیریم تغییرات هورمونی رو کنترل کنیم، راهی برای درمان دردهای شدید پیدا کنیم تا بتونیم سریع سر پا بشیم.

یادمون باشه این اتفاق طبیعی قرار نیست ما رو از زندگی روزمره بندازه!

اشتراک گذاری: