درخواست کار به شرکت‌های آلمانی

Job Application

سلام

در پست قبلی “کاریابی در آلمان” یه تعداد سایت و روش برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی رو گفتم و این پست می‌خوام بگم چطوری باید یا بهتره برای شغل‌ها درخواست همکاری (Apply) بفرستیم.

می‌گن صلح اول بهتر از جنگ آخره، پس اینو باید همین جا بگم: این نوشته وحی منزل نیست و تجربه‌های متفاوت دیگه هم بر اساس هر نفر، هر تخصص، هر شرکت، هر مخاطب و … وجود داره.

این نظر من نیست، نظر یکی از کارمندان موسسه کاریابی دولتی آلمانه:

ما متخصص‌های منابع انسانی یه مقداری قدیمی هستیم و هنوز از نرم‌افزارهای قدیمی استفاده می‌کنیم و ترجیح می‌دیم رزومه شبیه چیزی باشه که ما بهش عادت داریم و نرم‌افزارمون می‌تونه بخونتش.

اینکه چطور رزومه درست کنیم رو در “قسمت دهم ویزای جستجوی کار” نوشتم، که البته موضوع این پست نیست. قبلاً هم در مورد چالش مهاجرت کاری که رزومه و سایر موارده، نوشتم.

Job Application

خب، به طور مرسوم، شرکت‌های برای اینکه درخواست شما رو بررسی کنن چی لازم دارن؟  وقتی وارد صفحه Apply یک آگهی شغلی می‌شید، به طور مرسوم، اطلاعات فردی، آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل، رزومه، مدرک دانشگاهی و Cover Letter رو از شما انتظار دارن.

البته برای شرکت‌های مختلف این موارد متفاوته.

اطلاعات فردی که مشخصه، نکته اصلی در مورد رزومه و Cover Letter هست. در مورد Cover Letter بعضی شرکت‌ها اختیاریه، اما به نظر می‌رسه براشون اهمیت داشته که یک بخش بهش اختصاص دادن، پس پیشنهاد می‌شه حتی در صورت اختیاری بودن، براش وقت بذاریم.

نکته مهم در مورد رزومه

بر اساس هر آگهی شغلی و نیازمندی‌های هر شغل، بهتره که رزومه رو تغییر بدیم. منظور از تغییر چیه؟ منظور ثابتی وجود نداره، اما چیزی که به نظر من رسید و در مورد تجربه من مهم بود اینه: موقعیت شرح وطایف هر سابقه کاری رو تغییر دادم، تخصص‌هایی که برای اون آگهی شغلی مهم‌تر بودن و من اون تخصص رو داشتم رو در خط‌های اول قرار دادم و جمله‌بندی ها رو بر اساس کلمات کلیدی مورد نظر اون آگهی شغلی تغییر دادم. بعضی وقتا حتی ممکنه که عنوان شغلی در سابقه کار رو تغییر بدم، مثلاً Social Media Coordinator و Social Media Manager در واقع یک شغل هستن، وقتی آگهی شغلی کلمه Manager رو استفاده می‌کرد من هم از همون کلمه استفاده می‌کردم و بالعکس.

نکته مهم در مورد Cover Letter

متاسفانه من هنوز نتونستم ترجمه مناسبی برای “کاور لتر” پیدا کنم، اگر شما معادل مناسبی براش دارید، ممنون می‌شم پیشنهاد بدین.

اول ببینیم “کاور لتر” چیه؟ یک نامه کوتاه، یک صفحه، چند پاراگراف، برای معرفی اینکه کی هستیم و چه دستاوردهایی داشتیم و چه کارهایی میتونیم برای شرکت انجام بدیم. مشخصه که برای هر شرکت و هر آگهی شغلی باید یک “کاور لتر” مجزا و متمایز نوشته بشه.

خب چطوری می‌تونیم یه “کاور لتر” خوب بنویسیم؟ جوابش ساده است:

Google it

چرا؟

چون من هم برای نوشتن “کاور لتر” از گوگل کمک گرفتم که چند تا پاراگراف باشه، چه توضیحاتی رو بنویسم و برای هر تخصص و هر عنوان شغلی چه نکاتی رو در نظر بگیرم.

نکته مهم اینه که همه ما بر اساس تجربه‌های خودمون دانش داریم و تجربه من به عنوان یه کارشناس دیجیتال مارکتینگ برای یه فرد با تخصص مکانیک مناسب نیست. مهم اینه که تجربه من بتونه یک راهنمایی کلی برای سایرین ارائه بده و راهنمایی جزیی تر رو بهتره از متخصص گرفت و بهترین متخصص در زمان فعلی گوگله.

یک سری نکته در آخر:

  • به کلمات کلیدی هر آگهی شغلی دقت کنین.
  • زبان مورد نیاز آگهی شغلی چیه؟ بهتره رزومه به همون زبان باشه در صورتی که به اون زبان مسلط هستید.
  • نظر شخصی من: اگر آگهی شغلی بیش از ۶۰% با تخصص‌های شما هماهنگی داشت، اپلای کنید.
  • ارسال رزومه و کاورلتر، اولین تماس شما با شرکته، پس براش وقت بذارین، آینده‌تون بهش بستگی داره.

صلح اول رو یادتون رفت؟ این تجربه‌ها عمومیه، قطعاً تجربه خواص هم وجود داره که آدم‌های فوق‌العاده حرفه‌ای هستن و رزومه‌شون شبیه هیچ قالبی نیست و کاور لتر هم نمی‌نویسن و با این حال دعوت به مصاحبه می‌شن.
در نهایت شبیه به مکانیزم آلمانی شدن و بودن، باعث ضرر نمی‌شه، شانس گرفتن مصاحبه رو بالاتر می‌بره.

اشتراک گذاری: