از تجربه‌های بعد از مهاجرت

Immigration Office

شاید تا امروز بیشتر جاها از خوشی‌ها و راحتی‌های مهاجرت شنیده یا خونده باشین، ولی خب لحظه‌های عجیبی هم ضمن این پروسه مهاجرت وجود داره. که شاید بد نباشه پیش از مهاجرت نسبت بهش اطلاعات داشته باشید.

البته هر کشوری قانون خودش رو داره و توی آلمان هم که یک کشور ایالتی هست، هر ایالتی قانون خودش رو داره. پس این تجربه من صرفاً مربوط به برلینه.

اگر برای کارهای اداری که با اداره مهاجرت (آسلندر) سر و کار داره، بتونین اینترنتی وقت بگیرین، همه چیز خیلی ساده‌تر می‌شه، اما اگر نتونین اینترنتی وقت بگیرید و عجله هم داشته باشید، اینجاست که با همچین تجربه‌ای رو‌به‌رو می‌شید.

اول از همه اینکه نمی‌دونید کار شما مربوط به کدوم شعبه آسلندر هست، شاید بهتر باشه از یک آدم مطلع بپرسید، یا حتی بهتر باشه به خود آسلندر ایمیل بزنین و بپرسین.

اتفاقی که برای من افتاد همین بود، ساعت ۵ صبح به یک شعبه آسلندر برای پیگیری کارم مراجعه کردم، تا بتونم نوبت بگیرم و بعد از منتظر موندن یک ساعت، متوجه شدم اصلاً کار من ربطی به اون شعبه نداره و به من آدرس شعبه دیگه‌ای رو دادن و اسم بخش و صف مربوط به کار من رو بهم گفتن.

وقتی به اون شعبه رسیدم، حدود ۷ صبح بود، چند نفری توی صف بودن، ساعت ۱۰ صبح در رو برای نوبت‌دهی باز کردن. از ساعت ۷ صبح، تا ۱۰ صبح، توی سرما، بدون هیچ نیمکتی، ایستاده بودم تا بالاخره در رو باز کنن و فرایند نوبت‌دهی رو شروع کنن.

اتفاق بعدی این بود که، من آلمانی بلد نیستم و کارمند مسئول من، آلمانی زبان بود، گرچه به هر صورتی که بود با کمک گوگل ترنزلیت درخواستم رو بهش گفتم و کار من رو انجام داد.

پس بدانید و آگاه باشید که این موارد یک اتفاق کاملاً طبیعی هست، البته کشور با کشور فرق داره و همونطور که قبلاً گفتم، اگر قصد اومدن به آلمان رو دارید، از زبان آلمانی غافل نشید، بدون زبان آلمانی ممکنه خیلی دچار مشکل بشید، پس بهتره تا زمانی که ایران هستید و یادگیری زبان هزینه کمتری دارید، پیگیر باشید.

– – –

پی‌نوشت: زبان آلمانی رو یاد بگیرید.

اشتراک گذاری: