اولین لین استارتاپ ماشین تهران

LeanTehran

از پیش از عید، آقای غانم‌زاده در مورد برگزاری لین استارتاپ ماشین باهام صحبت کرده بودن و روزی که زنگ زدن و ازم خواستن جز کادر برگزاری باشم، بی چون و چرا قبول کردم. دو دلیل عمده این بود که فرصت این رو داشتم باز به افراد علاقه‌مند به پیشرفت خدمت کنم و دلیل دوم همکاری با آقای غانم زاده بود که از نظر من یکی از بهترین همکارهای دنیا هستن. شبکه‌های اجتماعی و مدیریت محتوا در مدتی که از شیراز کارها رو پیگیری می‌کردم به من سپرده شد که در این امر خانم المیرا جمالیان و آقای فتح‌زاده حسابی بهم کمک کردن.

بالاخره یک ماه سخت گذشت تا رسیدیم به هفته برگزاری رویداد …

سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، بعد از چندین هفته کم‌خوابی مداوم، ساعت ۵ صبح راه افتادم به سمت فرودگاه برای شروع یک آخر هفته ناب، آخر هفته‌ای که خیلی ناب‌تر از تصورم شد.

حدود ساعت ۹ صبح بود که رسیدم به دفتر شرکت ارتباط فردا، تا اون لحظه از وسایلی که آماده شده بود فقط عکس‌هاشون رو دیده بودم و دیدن استیکر و فولدر و تیشرت و بقیه چیزها واقعاً هیجان‌انگیز بود. یکی از نکات مثبت این رویداد این بود که از برگزارکنندگان و اسپانسرهای خوبی برخوردار بود و همه در تلاش بودن که یک رویداد با کیفیت رو برگزار کنن. روز سه‌شنبه بخشی از پکیج پذیرش رو آماده کردیم و در پایان همراه با آندراش یکی از سخنرانان رویداد که مهمان ما بود برای شام به یک رستوران بسیار خوب رفتیم.

روز چهارشنبه شد و سحرخیز باش تا کامروا شوی. مربیان در محل برگزاری جلسه پیش از برگزاری رویداد داشتن و ما هم پکیج پذیرش و تیشرت و شال‌ها رو آماده می‌کردیم، در این حین لایوبلاگ پیش از رویداد هم به همت آقای ارجمند در حال به روز رسانی بود.

کمتر از ۲ ساعت به شروع پذیرش مونده بود و ماژیک در سطح شهر ناپدید شده بود، آقای صادری و همسرشون بالاخره موفق شده بودن تمام لوازم‌التحریرهای انقلاب رو از ماژیک خالی کنن و به ما رسیدن. آویزهای گردنی رسید و حجم کارهای پیش از پذیرش ناگهانی چند برابر شد. با کمک چند تا از مربی‌های خوبمون، خانم شیخ نژاد فرد، آقای زاهدی، آقای سپیدفکر و آقای رنجبر، تمام پکیج‌ها آماده شد، آویزهای گردنی به ترتیب حروف الفبا روی میز چیده شد، بسته تیشرت‌ها با علامت سایز طبقه‌بندی شد و کانتر پذیرش آماده شد. آهان، منوال لین استارتاپ ماشین رو هم روی میز پذیرش داشتیم که به نظرم واقعاً وجود چنین منوالی در تمام همایش‌ها و رویدادها ضروری هست.

LeanTehran

ساعت ۴ شد، نه صبر کنید، یه تعداد زیادی از شرکت‌کننده‌ها ساعت ۳ رسیده بودن به محل برگزاری، شور و شوق هیجان پیش از رویداد حسابی تاثیرگذار بوده. یه تعدادی از شرکت‌کننده‌ها هم که از شهر دیگه اومده بودن، با تخفیف هتل مجموعه تلاش در همون‌جا مستقر شدن.

فیدبک‌هایی که از شروع رویداد و تعجب شرکت‌کننده‌ها از دیدن پذیرش می‌گرفتیم بهمون انرژی مضاعف میداد تا بیشتر و بهتر در کنارشون باشیم و بهشون کمک کنیم.

همزمان با پذیرش شرکت‌کنندگان، مربیان هم پذیرش میشدن و تیشرت مخصوص به خودشون رو می‌گرفتن، از مربیان خواستیم تا به عنوان الگوی سایرین همون موقع تیشرت رو بپوشن تا همه یک دست باشن و شرکت‌کننده‌ها مربیان رو بشناسن و یاد بگیرن در طول سه روزی که هستن تیشرت‌هایی که براشون تهیه شده رو بپوشن.

راس ساعت ۵ رویداد لین استارتاپ ماشین با حضور مربیان، مهمانان، خبرنگاران و شرکت‌کنندگان عزیز آغاز شد. آرش ماهر عزیز، عضو استارتاپ‌تی‌وی به عنوان مجری برنامه رو آغاز کرد و بعد از سخنان آغازین آقای غانم‌زاده، برنامه با سخنرانی آندراش لوگار سخنرانی ادامه یافت.

LeanTehran

بعد از سخنرانی، از من خواستن که آندراش رو بدرقه کنم و من در اون لحظه، تمام ۱۵ سال انگلیسی یاد گرفتن و حرف زدن رو به یک باره فراموش کردم و در جواب حرفای آندراش فقط میگفتم یس یس، البته آخرش هم گفتم have a nice trip که فکر می‌کنم به جا نبود.

با شروع ارائه ایده‌ها هیجان سالن چند برابر شد و ۱۸ ایده ارائه شد. ۹ ایده انتخاب شد و گروه‌های ۳ تا ۵ نفره تشکیل شد. بعد از یک شام سبک، دو ارائه آقای صفری و آقای میلانی رو داشتیم و بعد از اختصاص تخته آزمایش به تیم‌ها و توضیحات اولیه، روز اول تمام شد.

راس ساعت ۸ صبح پنجشنبه، صبحانه سرو شد و ساعت ۹ صبح اولین کارگاه برگزار شد و بعد از کارگاه با آژیر خطر شرکت‌کنندگان با شعار Get Out Of The Building به خارج از ساختمان راهنمایی شدن تا اولین تجربه ارزیابی ایده رو در بازار واقعی کسب کنن.

زمانی که شرکت‌کنندگان از محل برگزاری بیرون می‌رفتن، جلسات مربیان آغاز میشد، اولین جلسه مربوط بود به ارزیابی ایده “کافه استارتاپ”. در این کار مربیان بر اساس درس‌هایی که به شرکت‌کنندگان میدادن، فعالیت ارزیابی ایده رو شروع کردن، با تلفن زدن و انتشار متن در فیسبوک، مخاطبانی رو جذب کردن و مصاحبه انجام دادن. علاوه بر کار بر روی ایده، مربیان در مورد فعالیت تیم‌ها با هم صحبت می‌کردن و همه مربیان در جریان کار تمامی تیم‌ها قرار می‌گرفتن.

LeanTehran

در روز دوم برگزاری بعد از هر کارگاه شرکت‌کنندگان از محل برگزاری خارج شدن و بعد از برگشت نتیجه ارزیابی ها رو با مربیان به اشتراک گذاشتن، بعضی ایده‌ها به طور کلی تغییر کرد و برخی با یک تغییر جزئی به فعالیتشون ادامه دادن. سخنرانی گریس به صورت آنلاین از نقاط عطف روز دوم بود که انگیزه و هیجان تمامی حاضرین رو بیشتر کرد. اینکه از لین استارتاپ ماشین جهانی به تمامی رویدادهای برگزارشده در سطح دنیا توجه دارن، واقعاً انرژی‌بخش هست.

روز سوم برای من و مهدیه با خبر پرس و جوی Sheryl Sandberg در مورد ما شروع شد. شعار Lean IN که روی شال‌هامون چاپ کرده بودیم، برگرفته از جنبشی به رهبری شریل بود که برای حمایت از بانوان در تمامی عرصه‌ها و حوزه‌ها فعالیت می‌کنن. این مسئله باعث جذب اونها شده بود و گریس، نولا و شریل در طی چند ایمیل از ما خواستن تا خودمون رو معرفی کنیم و اهدافمون رو بگیم و علت اینکه در رویداد شرکت کردیم رو براشون بفرستیم.

به نظر من هیجان بیرون کردن شرکت‌کننده‌ها با ماسک جیغ، یکی از بامزه‌ترین اتفاقات روز آخر بود. ارائه آقای کرمانپور و تئاتری که با کمک خانم شیخ‌نژاد فرد در نقش مریسا میر و آقای علیپور در نقش استیو جابز مرحوم اجرا کردن، یکی از جذاب‌ترین ارائه‌های این رویداد بود.

شرکت‌کننده‌ها فرصت داشتن تا پیش از ناهار برای بار آخر به بیرون از ساختمون برن، MVP اولیه خودشون رو بفروشن و با خریدار قرارداد ببندن. بعضی تیم‌ها تونسته بودن طرح اولیه کاغذی که از ارزیابی ایده‌شون بهش رسیده بودن رو با قیمت‌های متفاوتی بفروشن. بیشتر از همه من در جریان کار تیم Travel Maniac و تیم WeNote بودم. البته بد نیست بگم که ایده Qpay رو بیشتر از همه ایده‌ها دوست داشتم.

LeanTehran

لحظات آخر پیش از شروع اختتامیه شلوغ‌ترین ساعات این سه روز هست، تیم‌ها ارائه‌هاشون رو آماده می‌کنن و برای مربی‌ها و برگزارکننده‌ها ارائه میدن. ازشون راهنمایی‌های نهایی رو می‌گیرن تا بتونن ارائه هر چه بهتری داشته باشن. داوران پیش از شروع اختتامیه در محل برگزار حضور پیدا کردن و از نزدیک فعالیت تیم‌ها رو دیدن، بعد از اون جلسه داوران با حضور آقای عباسی نماینده منتورها در هیئت داوران تشکیل شد تا استانداردهای داوری رو با هم مرور کنن. برای این کار یک جدول در اختیار همه قرار گرفتن تا بر اساس شاخص‌های ارزیابی به ارائه‌ها امتیاز بدن.

راس ساعت ۴ اختتامیه با سخنان آقای غانم‌زاده شروع شد. موقع سخنرانی دکتر نوشادی من در سالن نبودم، برای همین نمی‌تونم بگم در مورد چی سخنرانی می‌کردن، اما از ارائه ایشون به طور کامل فیلمبرداری شده که به محض اینکه بتونم، فیلمش رو از کانال استارتاپ‌تی‌وی در اختیار علاقه‌مندان خواهیم گذاشت.

LeanTehran

شروع ارائه‌ها و فشردگی کار تیم لایوبلاگ در این لحظات، انرژی بیشتری لازم داشت که در این بین، حضور حورا وکیلی دوست خوبم به عنوان عکاس یاری رسان تک تک لحظات دشوار بود. بیشتر فشار کاری این رویداد برای تیم استارتاپ‌تی‌وی روی دوش حورا وکیلی، عابد ارجمند و آرش ماهر عزیز بود که به خوبی تونستن این رویداد رو پوشش بدن.

LeanTehran

پس از ارائه تیم‌ها، مدتی که داوران در حال جمعبندی نظرات و امتیازهاشون بودن، از مربیان خواسته شد که صحبت‌های جمعبندی رو انجام بدن، آقای امینی، در مورد هر کدوم از تیم‌ها یک جمله یا پاراگراف رو گفتن تا انگیزه‌بخش ادامه کار افراد باشه.

تیم سپاس، سامانه پایش سلامت، تیم Qpay و تیم WeNote به ترتیب اول تا سوم شدن که هدایای خود را از بانک آینده و شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا دریافت کردن. با حمایت دکتر صادقی مدیرعامل شرکت لوتوس، هدایایی نیز برای تیم چهارم و پنجم، تیم ماجرا من و تیم NFC تقدیم گردید.

این رویداد با تشکر کادر برگزاری و مربیان از نماینده لین استارتاپ ماشین جهانی و بانی برگزاری این رویداد آقای ناصر غانم‌زاده به پایان رسید. برای تهیه این هدیه، من و مهدیه صبح روز آخر با استفاده از یک مدل کسب و کار ساده و با جذب مخاطبان (مربیان) مبلغی رو جمع کردیم و یک کتاب نفیس از آثار استاد فرشچیان و یک کتاب تاریخچه استان خوزستان سرزمین مادری آقای غانم زاده تهیه شد. علاوه بر این، یک تیشرت رو به رسم یادگار همگی امضا کردیم که امیدواریم آقای غانم‌زاده از هدایا راضی بوده باشن.

LeanTehran

در پایان دوست دارم لینک نوشته‌هایی که پس از برگزاری منتشر شدن رو براتون بذارم:

لایوبلاگ لین استارتاپ ماشین – پیش از رویداد تا پس از رویداد : استارتاپ‌تی‌وی

گذری بر آنچه در اولین رویداد لین استارتاپ ماشین تهران گذشت : سهیل عباسی – خوشفکری

گزارش تصویری لین استارتاپ ماشین : سایت آی‌تی ایران

اولین رویداد لین استارتاپ ماشین ایران – تهران برگزار شد : اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات – ایتنا

– – –

پی‌نوشت ۱: این متن نه گزارش بود، نه آموزه‌های برگزاری، فقط مروری بود بر خاطرات ۴ روز در کنار عزیزانی که دوستی باهاشون غنیمت هست.

پی‌نوشت ۲: من هم عضو کادر برگزاری لین استارتاپ ماشین بودم، هم عضو تیم استارتاپ تی‌وی، تجربه داشتن دو مسئولیت سنگین در هر یک رویداد، تجربه واقعاً سخت و البته هیجان‌انگیز بود.

پی‌نوشت ۳: برای دیدن تصاویر خیلی بیشتر (حدود ۲۰۰ عکس) می‌تونید به فیسبوک استارتاپ‌تی‌وی حامی رسانه‌ای رویداد لین استارتاپ ماشین مراجعه کنید.

پی‌نوشت ۴: در این رویداد ۵۸ گیگ عکس، فیلم و پادکست توسط تیم استارتاپ‌تی‌وی تولید شد که مصاحبه‌ها و ارائه‌ها به مرور منتشر خواهند شد.

پی‌نوشت ۵: خوشحالم که بعد از مدت‌ها دوستان عزیزم ندا و مهدی رو دیدم، خوشحالم که برای اولین بار تیم استارتاپ‌تی‌وی بعد از کسب یک نتیجه عالی از یک تیم‌ورک مجازی دور هم جمع شدیم.

پی‌نوشت ۶: خوشحالم از آشنایی با سایر مربیان به شدت عزیز که بار اول بود ملاقاتشون می‌کردم.

اشتراک گذاری: