پشت صحنه‌های برگزاری رویداد

post308

رویداد لین استارتاپ ماشین، با حضور ۱۳ مربی با سابقه، فعال، پر انرژی و خوش اخلاق، دو سخنران حضوری از موفق ترین افراد حوزه خود و یک سخنرانی به صورت آنلاین، آخر این هفته برگزار خواهد شد.

خاطرم هست که در زمان برگزاری رویداد استارتاپ ویکند شیراز، حدود ۶۰ نفر روز سه‌شنبه یک روز پیش از رویداد و حدود ۵ نفر در روز رویداد ثبت‌نام کردن، این عادت غلط که شرکت‌کننده‌ها صبر می‌کنن و در روزهای آخر ثبت‌نام می‌کنن موردی هست که در تمام رویدادها و همایش‌ها به کرات دیده شده. 

پیشتر هم در پست ۹۰ دقیقه ثبت‌نام نوشته بودم که این تاخیر در ثبت‌نام چه تاثیراتی داره. برخی از افراد تصورشون این هست که در روزهای پایانی باقی مانده به رویداد تخفیفی برای ثبت‌نام در نظر گرفته میشه. شاید بد نباشه در مورد بخشی از هزینه‌هایی که برای برگزاری رویداد لازم هست رو بررسی کنیم تا ببینیم واقعاً علت این هزینه چی هست.

زمانی که تجربیاتم رو در برگزاری استارتاپ ویکند شیراز نوشتم، یک پست کامل در مورد هزینه‌ها نوشته بودم که به نظرم بد نیست پیش از رویداد لین استارتاپ ماشین مواردی رو برای اطلاع بیشتر علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان ذکر کنم.

اگر با روند برگزاری لین استارتاپ ماشین آشنا باشید، می‌دونید که برای اینکه شرکت جهانی اجازه برگزاری این رویداد رو در شهری بده، بعد از ثبت شهر در سایت و درخواست برگزاری، یک لینک برای رای دادن باز میشه که ۵۰۰ نفر بایستی در این لینک رای بدن تا برگزاری رویداد در اون شهر به اصطلاح unlock بشه و مجوز برگزاری صادر بشه. زمانی که در سایت لین استارتاپ ماشین عضو بشید، لینکی برای ثبت‌نام به عنوان منتور یا مربی هست. به نظر شما چرا سایت لین استارتاپ ماشین چنین مرحله‌ای رو منتشر کرده؟

پاسخش ساده است: برای اینکه در لین استارتاپ ماشین مربی باشید، بایستی در آزمون منتورها شرکت کنید.

۱- یکی از مهم‌ترین نکاتی که اینجا پیش میاد، این هستش که، با توجه به قبولی منتورهای ساکن شهرهای مختلف، هزینه قابل توجهی برای رفت و آمد و اسکان مربیان انتخاب شده، به عهده برگزارکننده رویداد هست.

۲- هزینه بعدی مربوط به محل برگزاری و پذیرایی (صبحانه – ناهار – شام – میان‌وعده‌ها) در رویداد هست. همین مورد بالاترین درصد پرداختی است.

۳- اینترنت پرسرعت یکی از مهم‌ترین هزینه‌های رویداد هست.

۴- مواردی مثل پکیج پذیرش شامل آویز گردنی، فولدر، کاغذ، خودکار، ماژیک، استیکی نوت و …. یکی از هزینه‌هایی هست که به خاطر کم بودن قیمت لوازم‌التحریر به نظر میاد بخش کمی از هزینه‌ها رو به خودش اختصاص بده، ولی قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. تهیه پکیج پذیرش حدود ۳۰ درصد کل هزینه‌های رویداد رو به خودش اختصاص میده.

۵- موارد دیگه‌ای مثل تبلیغات هست که همیشه میگن از ۱۰ دلار، ۱ دلارش رو جنس بخر، ۹ دلارش رو برای تبلیغات خرج کن. تاثیر تبلیغات بسیار مهم و البته هزینه هم با توجه به درجه اهمیتش خیلی بالاست.

۶- شاید هیچ‌کس ندونه ۱۰ درصد از هزینه‌های رویداد مربوط خرج‌های به نظر کمی مانند پرینت برگ رای، کانداکتور و  سایر کارهای چاپی مثل بوم کسب و کار، آویز گردنی، چاپ سربرگ، چاپ آویز گردنی و … هست.

۷- …

فکر می‌کنم همه هزینه‌ها به ذهن من نرسید. خودتون بقیه هزینه‌ها رو مطمئناً در حین برگزاری رویداد خواهید دید.

Costs

هزینه‌های تقریبی رویداد حدود ۳۵ میلیون تومان میشه که با هزینه‌های غیر مترقبه، ۴۰ میلیون تومان هزینه نهایی تخمین زده شده است.

ظرفیت شرکت‌کنندگان ۵۰ – ۷۰ نفر هست، همونطور که می‌دونید قیمت پایه شرکت در این رویداد ۱۹۰ هزار تومان هست، پیش از این یک تخفیف کوچک برای ثبت‌نام زودهنگام برای کسانی که برای زمان خودشون و کادر برگزاری احترام قائل هستند در نظر گرفته شده بود که با توجه به علاقه زیاد افراد به این رویداد یک هفته پیش از برگزاری این ظرفیت تکمیل شد.

مبلغی که هر شرکت‌کننده پرداخت می‌کنه تنها ۳۰ درصد از هزینه‌های هر فرد رو پوشش میده. بخشی از هزینه‌ها رو اسپانسرها پوشش میدن. در بخش هزینه‌ها من اطلاع رسانی و پوشش خبری حین رویداد رو اضافه نکردم، چون این وظیفه مهم و سنگین رو حامیان رسانه‌ای رویداد به عهده گرفتن.

با یه حساب سرانگشتی، با توجه به کیفیت برگزاری، اعتبار مربیان و امکانات ارائه شده، متوجه میشیم که در واقع ما با هزینه چند وعده غذا، می‌تونیم از بهترین امکانات آموزشی بهره ببریم. آموزشی که عمقش به مراتب خیلی بیشتر از طعم غذاست، و لذت و هیجانش ارزشمندتر از خرید یک عینک مارک تقلبی.

– – –

پی‌نوشت: به نظر شما هزینه ۲۱۰ هزار تومان برای آموزش عملی در ۵۴ ساعت که به صورت مداوم ۱۳ مربی در کنار شما خواهند بود و علاوه بر یادگیری، میتونید روابط کاری و همکاری بسیار مناسبی رو در یک چنین محیط تخصصی ای پیدا کنید، زیاد به نظر می‌رسه؟؟؟

اشتراک گذاری: