مهندس آی تی vs آچار فرانسه

Computer Engineer

سال ۷۹ در دوره راهنمایی بود که دلم می‌خواست مهندس کامپیوتر بشم. علاقه‌های شغلی در دوره دبیرستان از کامپیوتر به معماری و در نهایت به آی تی تغییر پیدا کرد. بالاخره ۹ سال پیش بعد از رد شدن از سد کنکور، قدم در پلکان مهندسی فناوری اطلاعات گذاشتم. اینجاست که قصه شروع میشه.

– چی می‌خونی؟

– آی‌تی

– یعنی چی؟

– فناوری اطلاعات

– همون کامپیوتره؟

– واحد مشترک داریم، ولی فرق داره

– چی کاره میشی؟

– …

و این سوال‌ها ۹ سال هست که ادامه داره، بماند که شاید به نوعی خودم هم هنوز ندونم کی هستم و چی کار انجام میدم و چه شغلی در آینده خواهم داشت. این مختص من نیست، توی محیط دانشگاه کمتر کسی پیدا میشه بدونه یه مهندس آی‌تی واقعاً چه کاره میشه و هنوز کسی نمی‌دونه اسم رشته شغل رو تعیین نمی‌کنه، چیزی که شغل رو تعیین می‌کنه، گرایش و تخصص و مهارت هست، آی‌تی یه اقیانوس خیلی بزرگ هست در مورد تمام علوم کامپیوتر، مخصوصاً اون بخشی که به انسان‌ها بیشتر مربوط میشه. هم سخت‌افزار رو شامل میشه و هم نرم‌افزار. مهندس آی‌تی حتی می‌تونه مدیر شبکه باشه، طراحی سایت هم یکی از تخصص‌هایی هست که یه مهندس آی‌تی می‌تونه دنبالش بره و …

از اولین روزی که وارد شاخه مهندسی شدم، انتظارات جالبی رو از اطرافیان دیدم. رادیو مادربزرگ خراب میشه یا نیاز به تعویض باتری داره از من می‌خوان درستش کنم، به قول مادربزرگم: “فقط خانم مهندس می‌تونه رادیو رو درست کنه”. ساعت دیجیتال ماشین بابا و تنظیمش یکی از تخصص‌های این روزای من به عنوان مهندس آی‌تی هست.

کم کم به مراحل سخت وارد میشیم که از من مثل یه مهندس سخت‌افزار انتظار دارن کار با تمامی قطات کامپیوتر و تعمیرشون رو بلد باشم و به جایی میرسم که ناچارم تعمیر کامپیوتر هم یاد بگیرم. هر چی بیشتر وارد عرصه آی‌تی بشین می‌فهمین خیلی چیزای بیشتری هست که باید یاد بگیرین.

یه مهندس آی‌تی باید با تمامی تکنولوژی‌ها و موارد وابسته و غیره و غیره، آشنایی کامل داشته باشه، اگه مهندس آی‌تی هستین، باید در مورد همه موضوعات اطلاعات سطحی داشته باشین و در مورد گرایش تخصصی خودتون اطلاعات کامل داشته باشین.

من به عنوان یه مهندس آی‌تی خیلی چیزا می‌دونم ولی گاهی خودم بین اون همه دانسته سردرگم میشم و گاهی حتی شاخه اصلی که بهش علاقه دارم رو گم می‌کنم، اینقدر مباحث نزدیک به هم در اقیانوس آی‌تی هست که گاهی گرایش‌‌های مختلف با هم ترکیب میشن و نتیجه‌اش میشه علمی مثل طراحی UI/UX، چیزی که مرتبط با تمامی علوم طراحی سایت، طراحی نرم‌افزار و HCI هست.

حالا برمی‌گردم به عنوان پست: مهندس آی‌تی یا آچار فرانسه؟؟؟

– – –

پی‌نوشت ۱: این سیصدمین پست وبلاگ هست.

پی‌نوشت ۲: HCI = Human and Computer Interaction تعامل انسان و کامپیوتر

پی‌نوشت ۳: تمامی تعاریفی که من نوشتم برداشت‌های خودم در طی این ۹ سال هست، هر کسی تعریفی از علم آی‌تی داره که خوشحال میشم تعبیر بقیه رو بدونم.

پی‌نوشت ۴: تصویر انتخاب شده برای پست بدین علت هست که یه مهندس آی‌تی داشتن چنین میز کاری براش عادی هست.

اشتراک گذاری: