آب انبار وکیل

Cistern of Vakil

یکی دیگر از بناهای مجموعه زندیه، آب انبار هست که در زیر توضیحاتش رو از سایت شرکت راهنمای اینترنتی گردشگری سازسفر پاسارگاد خواهید دید:

این بنا در ضلع غربی مسجد وکیل شیراز واقع شده و هم زمان با مسجد در حدود سال ۱۱۸۰ هجری قمری توسط کریم خان زند ساخته شد. بنای آب انبار دارای راه پله ، مخزنی مربع مستطیل ، بادگیر و پوشش طاقی است و پله های ورودی از سنگ حجاری شده ، تهیه شده است . پوشش طاقی مخزن بنا ، در میانه بر روی چهار پایه مربع شکل قرار گرفته است ،که ارتفاع این پایه هامی باشد.

بادگیر بنا آجری است که نمای فوقانی آن با تزیینات آجری مزین شده است . و نقوشی تقریبا مشابه نقوش برج های ارگ کریم خان دارد. بادگیر آب انبار دو طرفه بوده و تیغه ای در وسط آن وجود داشته است که از یک سمت تیغه ، باد وارد آب انبار شده و بر روی آب گذر کرده و از طریق تبخیر سطحی آب باعث خنک شدن آب می شده و از سمت دیگر و نیز از طریق سوراخ های تعبیه شده بر رویعرق چین خارج می شده. این باد گیر واقع بر بالای پاشیر بوده و آب از طریق لوله های تعبیه شده که به فاصله ۵۰ سانتی متر از آب مخزن بوده، به سمت پاشیر هدایت می شده . و این فاصله ی ۵۰ سانتی متری به دلیل عدم ورود گل و لای موجود در کف مخزن به داخل شیر آب بوده است . قفسه های بالای بادگیر در مجموع در هر طرف دارای ۸ شکاف بوده است . ملات و پلاستر آب انبار تا جایی که آب بالا می آمده ، از ساروج بوده و در سایر قسمت ها از آجر استفاده شده است.

اشتراک گذاری: