ارگ کریمخان زند

KarimKhanZand

در هفته‌های گذشته از شمال شهر حرکت کردیم و به مرکز شهر یعنی میدان شهرداری رسیدیم. میدان شهرداری مرکزیت بیشتر بناهای تاریخی مجموعه زندیه رو داره. اولین بنا از این مجموعه، ارگ کریمخان زند هست که محل زندگی کریمخان زند بوده است. ارگ کریمخان زند، در سال‌های بعد از حکومت زندیه، استفاده‌های مختلفی داشته و سال‌های پیش از ۱۳۵۰ هجری شمسی، زندان بوده است. اطلاعات تاریخی در مورد این بنا رو می‌تونید در لینک های که به عبارت ارگ کریمخان زند در متن پیوند خوردند بخونید.

این بنا، حیاط بسیار زیبایی داره که در فصل بهار و اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت محل بسیار مناسبی برای لذت بردن از بوی بهارنارنج هست. در شیراز از هر کسی بپرسین می‌خواین به دیدن جایی برین که بهارنارنج داشته باشه، باغ دلگشا رو معرفی می‌کنه، اما من ارگ کریمخان زند رو پیشنهاد می‌کنم. محوطه این بنا، به علت داشتن درختان نارنج به صورت مجتمع و نزدیک به هم، راهروهای بسیار لبریز از بوی بهار نارنج رو ایجاد می‌کنه که قدم زدن در این راهروها روح انسان رو تازه می‌کنه.

KarimKhanZand

ارگ کریمخان زند، یکی از کامل‌ترین بناهاست. یکی از اتاق‌های این بنا امروزه به مجسمه‌هایی از کریمخان و مهمانان خارجی و وزرا مزین شده است. این اتاق پنجره بسیار زیبایی داره که اگر عکاس خوبی باشین یه عکس فوق‌العاده می‌تونین جلوی این پنجره بگیرین.

در این مجموعه، مجسمه‌هایی از زن‌های قوم‌های مختلف اون زمان هم برای بازدید تهیه شده‌اند. همچنین غرفه صنایع دستی با لوازم بسیار زیبایی در این بنا برقرار هست. ارگ کریمخان‌زند، هنوز قسمت‌هایی رو داره که به مرور دارن مرمت می‌کنن و برای بازدید عموم باز می‌کنن. اخیراً حمام موجود در ارگ بازسازی و برای بازدید عموم راه‌اندازی شد.

این بنا دارای نقاشی‌های زیادی بر دیوارها بوده، که در زمانی که این بنا به عنوان زندان استفاده می‌شده تمامی دیوارها با گچ پوشانده شده‌اند و پس از تحویل بنا به میراث فرهنگی، معماران پرتلاش، برای مرمت بنا و سالم نگه داشتن این نقاشی‌ها تلاش کردن.

این بنا حس خیلی خوبی داره، آدم گاهی حس می‌کنه که وکیل‌الرعایا در این محل زندگی می‌کرده و به مردم خدمت می‌کرده. شاید یکی از جاهایی باشه که انسان ناخودآگاه به مباحث انسان‌شناسی علاقه‌‌مند بشه و تلاش کنه مثل کریمخان زند، بزرگوار و بخشنده باشه.

اشتراک گذاری: