میگرن

Headache

در زندگی روزمره همه ما، سردرد یکی از مقوله‌های جدانشدنی هست. سردرد انواع و اقسام زیادی داره. یکی از انواع سردرد، میگرن نام داره. میگرن نوعی سردرد دوره‌ای هست که اثرات بسیار مخربی در بدن و حتی روح داره. یکی از بدترین اثرات این سردرد تهوع شدید و بی میلی به غذا هست، اگر میگم بدترین علتش این هست که یکی از عوامل شروع میگرن گرسنگی هست و این تهوع تحت اثر میگرن باعث میشه بدن توی یه حلقه بیفته، عدم توانایی در هضم غذا و خالی بودن معده سردرد رو تشدید می‌کنه و تشدید سردرد تهوع رو افزایش میده تا وقتی دوره میگرن که گاهی تا 72 ساعت هم طول میکشه تموم بشه.

در دوره میگرن، صدا و نور مواردی هستن که فرد به شدت بهشون حساس میشه. هر صدای خارج از کنترلی موجب عصبی تر شدن فرد مبتلا به میگرن میشه و هر تلاطم عصبی باعث تشدید سردرد.

یکی از تصورات فرد مبتلا به میگرن این هست که سرش داغ میشه و در حال انفجار هست. عکسی که برای پست گذاشتم بهترین تشبیه برای کسی بود که به میگرن دچار شده. حس فشار مغزی شدید. اکثر مبتلایان به میگرن (یا هر سردرد شدید دیگه) ممکن هست دچار خونریزی بینی بشن چون اینقدر فشار مغز بالا میره و سر گرم میشه که بدن نمیتونه خودش رو کنترل کنه.

اگر از اطرافیان شما کسی میگرن داره، یادتون باشه که یه محیط کاملاً تاریک و به شدت ساکت و آروم براش فراهم کنید تا دردش تشدید نشه و آرامش پیدا کنه. تو این شرایط شاید به نظر بیاد اینکه فرد در تنهایی محض استراحت کنه بهترین راه حل باشه ولی همیشه تنهایی استرس رو بیشتر می‌کنه و درد رو تشدید می‌کنه. سعی کنید با حوله سرد دمای سر فرد رو پایین بیارین. تنها نرمش و ماساژی هم که من خودم تاثیرش رو دیدم، ماساژ دو طرف شقیقه به صورت ساعتگرد یا پادساعتگرد با ملایمت هست. انگشت های شست خودتون رو روی دو طرف شقیقه فرد مبتلا به میگرن (یا هر نوع سردرد دیگه) بذارین و خیلی آروم به صورت ساعتگرد یا پاساعتگرد سرش رو ماساژ بدین.

یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که اگر به میگرن مبتلا هستین باید رعایت کنید این هست که به شدت پرهیز دارویی کنین و سعی کنین با درمان‌های طبیعی سردرد خودتون رو درمان کنید.

تنها چاره این درد پیشگیری هست. دلایل بروز میگرن ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی هستند. عواملی که باعث ایجاد میگرن میشه معمولاً برای هر شخص متغیر هست، عواملی که من خودم تجربه کردم رو بیان می‌کنم:

استرس – گرسنگی – نامنظم بودن وعده‌های غذایی – بدخوابی – کم‌خوابی – صدای زیاد – گوش دادن زیاد به موسیقی‌های تند – نور شدید و مستقیم آفتاب

سعی کنید از بروز این عوامل جلوگیری کنید و از بروز میگرن پیشگیری کنید. امیدوارم همیشه سالم باشید.

– – –

پی‌نوشت:

خیلی دلم می‌خواست برای این پست مراجع اصلی انگلیسی و کتاب‌های پزشکی رو بخونم و یه خلاصه‌ای در مورد میگرن خودم تهیه کنم، ولی ترجیح دادم به مراجع موجود فارسی که اکثراً از مراجع اصلی هستند و از زبان پزشکان داخلی هستند استفاده کنم. این متن بر اساس تجربیات شخصی نوشته شده و مراجع مرتبط رو لینک گذاشتم تا هر کسی مایل هست خودش بخونه.

اشتراک گذاری: