رقص شمشیر

SabreDance

سلام، روز اول هفته‌تون بخیر. امیدوارم یه هفته سرشار از انرژی رو شروع کرده باشین. امروز شنبه است. شنبه نیمه دوم پاییز ۱۳۹۲٫ حدود یک سال پیش نوشتن دوباره به سبک جدید رو شروع کردم و خیلی خوشحالم که در یک سال گذشته به صورت ثابت قدم این مسیر رو ادامه دادم. امروز مطابق همه شنبه‌های گذشته به موسیقی اختصاص داره. امروز می‌خوام یه آهنگ معرفی کنم. این آهنگ رو سال ۱۳۸۹ در اجرای ارکستر زهی هنگام شنیدم که از همون موقع به عنوان یکی از favoriteهام قرار گرفت و یکی از بهترین آهنگ‌های کلاسیکی هست که در زندگی موسیقیاییم شنیدم. از اونجایی‌که موسیقی مرتبط با احساس هست، نیازی نیست موسیقیدان باشید یا علم موسیقی داشته باشید تا بتونید این آهنگ رو درک کنید. حتی افراد عادی هم که علاقه‌ای به موسیقی ندارن با شنیدن این آهنگ به وجد میان.

خب، می‌رسیم به معرفی آهنگ: رقص شمشیر یا Sabre Dance یکی از آثار برجسته Aram Khachaturian آهنگساز روسی هست که در سال ۱۹۴۲ ساخته شده است. این آهنگ تا حالا به عنوان موسیقی متن فیلم‌های زیادی استفاده شده. یکی از فیلم‌های اخیر که در سال ۲۰۰۸ ساخته شده و از آهنگ “رقص شمشیر” در اون استفاده شده، شهر ارواح هست. 

آهنگ “رقص شمشیر” در سال ۱۹۴۸ توسط ارکستر شیکاگو اجرا شد. پس از این ارکسترهای زهی دیگری این آهنگ رو اجرا کردن که ویدیوهای زیادی در یوتیوب موجود هست. همونطور که گفتم، حتی در ایران ارکستر زهی هنگام در اجرای سال ۱۳۸۹ این قطعه رو به زیبایی اجرا کرد. 

این آهنگ رو می‌تونین در soundcloud گوش کنید یا از سایت ۴شیرد دانلود کنید.

– – –

پی‌نوشت:

می‌خواستم نت این قطعه رو هم براتون بذارم که متاسفانه به صورت رایگان پیداش نکردم، هر وقت پیداش کردم نتش رو هم برای علاقه‌مندان میذارم.

اشتراک گذاری: