چرا شرکت در ماشین استارتاپ ناب یک فرصت ناب است؟ – بخش دوم

lsmshiraz

اولین رویداد لین استارتاپ ماشین در شیراز (سومین رویداد در ایران)، با همکاری گروه استارتاپ‌های ایران، موسسه نوآوری کسب و کار اپاتان و مرکز آموزش علمی-کاربردی کارخانجات مخابراتی ایران ۲ تا ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد.

در پست اول در مورد این فرصت ویژه، در مورد مفاهیم و مطالب آموزشی این رویداد نوشتم. در این پست در مورد انتخاب برگزارکننده، کادر اجرایی و منتورهای رویداد خواهم نوشت.

اگر داوطلب برگزار کردن رویداد در شهرتون باشین، اول از همه باید تجربه شرکت در یک رویداد رو داشته باشین.* بعد از اون باید با نماینده جهانی حاضر در ایران، آقای مهندس غانم‌زاده تماس بگیرین. ایشون شما رو به سازمان جهانی معرفی می‌کنند و لینک رویداد رو برای جمع‌آوری رای برای unlock شدن آماده می‌کنند. همونطور که می‌دونید ۳۰۰ رای لازمه تا مجوز برگزاری رویداد در یک شهر صادر بشه. برای جمع‌آوری رای یادتون باشه باید لینک referral خودتون رو به اشتراک بذارین، چون از نظر سازمان جهانی یکی از موارد مهم همینه که شخص داوطلب برگزاری، قدرت رسانه‌ای و جذب مخاطب بالایی داشته باشه.

بعد از اینکه رویداد آنلاک شد، شخص داوطلب برگزاری باید به عنوان Organizer درخواستش رو ثبت کنه و در آزمون سازمان جهانی شرکت کنه. بعد از شرکت در آزمون و تایید نماینده ایران، این فرد به عنوان برگزارکننده رویداد معرفی میشه.

بعد از آنلاک شدن و معرفی برگزارکننده، برگزارکننده متعهد میشه که رویداد رو مطابق استانداردهای لازم برگزار کنه و برای قدم اول باید تیم اجرایی رو تشکیل بده. برای انتخاب تیم اجرایی همیشه اطلاع‌رسانی عمومی میشه تا داوطلبان رزومه خودشون رو بفرستن.

از داوطلبان عموماً خواسته میشه که به چند مورد بر اساس علاقه و تخصص به خودشون نمره بدند و بعد از بررسی رزومه، قبول یا رد میشن. عموماً تجربه برگزار کردن رویداد یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مد نظر در انتخاب کادر اجرایی است. علاوه بر این باید با استارتاپ و ماهیت آن آشنایی کامل داشته باشند. به همین علت، بعضاً افرادی که در رویدادهای استارتاپی شرکت کردند، شانس بیشتری در پذیرفته شدن به عنوان داوطلبان تیم اجرایی دارند.

در ادامه، پس از تشکیل تیم، اعضای تیم اجرایی آموزش می‌بینن و به طور کامل با مفاهیم Lean Startup آشنا می‌شوند. چرا؟ چون واقعاً اهمیت داره که بتونن به متقاضیان و شرکت‌کنندگان به طور کامل و با آگاهی کامل پاسخ بدند.

در مورد انتخاب منتورها، یک پست جامع در مورد نحوه شرکت در آزمون سازمان جهانی در بلاگ رویداد منتشر شده. البته این مرحله، اولین مرحله از مراحل تایید یک منتور در رویداد ماشین استارتاپ ناب است.

بعد از کسب حد نصاب نمره، رزومه هر فرد بررسی میشه، یکی از مهم‌ترین معیارها، تجربه شکست و رو به رو شدن و غلبه کردن بر ترس از شکسته و همینطور عدم ترس در به اشتراک گذاشتن تجربیات شکست. قطعاً کسی که در راه‌اندازی کسب و کار شکستی رو متحمل شده، خیلی راحت‌تر می‌تونه چالش‌ها رو ببینه و با اشتراک گذاشتن این چالش‌ها با شرکت‌کننده‌ها می‌تونه اونها رو با موانع و چالش‌ها آشنا کنه.

حالا چرا شکست؟ شاید کسی اینقدر موفق بوده که هیچ وقت شکست نخورده. تجربه ثابت کرده که شکست موجب پیروزیه.

دیگه چه معیارهایی مهمه؟

قطعاً تجربه راه‌اندازی یک کسب و کار با متدولوژی Lean Startup

یکی دیگه از مهم‌ترین معیارها، اخلاق خوبه. به کرات در رویدادهای دیگه دیده شده که منتور عزیز، سر شرکت‌کننده داد زده، یا اون رو تحقیر کرده، یادمون باشه حتی اگر کسی داره اشتباه می‌کنه بهش نگیم داره اشتباه می‌کنه، ازش سوال بپرسیم و به چالش بکشیمش تا خودش متوجه اشتباهش بشه.

به جای اینکه بهشون ماهی بدیم، بهشون ماهیگیری یاد بدیم.

حالا برگردیم به عنوان این پست: چرا شرکت در ماشین استارتاپ ناب یک فرصت ناب است؟

از آنجا که LSM تلاش می‌کند آموزه‌های متد Lean Startup را جدی‌تر به کار بگیرد: مربی‌گری جدی‌تر گرفته می‌شود. بنابراین برای مربیان چند ویدیو آموزشی و آزمون (آنلاین) در نظر گرفته شده تا بدون هیچ پیش زمینه‌ای وارد رویداد نشوند.

به دفعات دیده شده که منتورهای مختلف در رویداد، با نظر شخصی خودشون شرکت‌کننده‌ها رو راهنمایی می‌کردند و خیلی وقت‌ها نظرات متفاوتی رو به اونها ارائه می‌کردند و باعث سردرگمی شرکت‌کنندگان می‌شدند. اما مفاهیم و آموزه‌های رویداد لین استارتاپ ماشین یکسان هستند و منتورها همگی از دانش مناسب این رویداد برخوردارند.

– – –

*: من در اولین رویدادی که در ایران (تهران) برگزار شد، عضو تیم اجرایی بودم، با توجه به اینکه پیش از این رویدادی برگزار نشده بود، ما از چند ماه قبل به مطالعه پرداختیم و آقای مهندس غانم‌زاده موارد ضروری رو به ما آموزش دادند.

اشتراک گذاری: