دنگ‌شو

DangShow

چند روز پیش آهنگ بوسه از گروه دنگ‌شو رو معرفی کردم، امروز، در شنبه‌های موسیقیایی، این گروه رو معرفی می‌کنم.

دنگ شو نام گروه موسیقی که در ایران شکل گرفت و ژانر موسیقی آن ترانه‌های فولکلور با ویرایش امروزی است.
سال ۱۳۸۳، ایدهٔ تشکیل یک گروه موسیقی با نگرش تازه به ترانه‌های ایرانی و موسیقی مردمی ایران، -رضا شایا و طاها پارسا – دو برادر ایرانی را بر آن داشت که مطالعات و جستجوهای خود را در این زمینه، در کنار فعالیت‌های اصلی خود، آغاز کنند. در آن زمان رضا شایا دانشجوی رشتهٔ حقوق بود و طاها پارسا پس از به پایان رساندن درس خود در طراحی شهری به صورت حرفه‌ای مشغول ساخت فیلم و دیگر فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی بود.

سال ۱۳۸۵، کامل تر شدن ایده‌ها منجر به انتخاب نام و ثبت رسمی دنگ شو به عنوان گروه موسیقی گردید. در سال ۱۳۸۶، آشنایی دو برادر با صمد طالقانی که تجربهٔ سال‌ها مدیریت گروه‌های موسیقی را در کارنامه خود داشت و نخستین کنسرت رسمی گروه در فرهنگسرای ارسباران تهران بر‌گزار شد که با استقبال ویژه شنوندگان و مطبوعات روبرو شد.

در سال ۱۳۸۷ ضبط اولین آلبوم رسمی گروه در تهران آغاز شد و هم زمان، دنگ شو به برگزاری اجراها، حضور در مجامع هنری و فستیوال‌ها مبادرت می‌ورزید.

در سال ۱۳۸۹ اولین آلبوم رسمی گروه به نام ” شیراز، چل ساله ” توسط کمپانی بماهنگ منتشر شد. استقبال ویژه شنوندگان از اولین آلبوم گروه دنگ شو در سرتاسر جهان و در خواست برای بر گزاری کنسرت، موجب شد دنگ شو تور دور دنیای “شیراز چل ساله ” را از ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز کند.

نکته قابل توجه این است که در سایت گروه دنگ‌شو می‌تونین آهنگ‌هاشون رو بشنوین و به طور رایگان دانلود کنید. درباره عبارت “دنگ‌شو” در سایت خود توضیحاتی دادن:

عبارتی است که از دو کلمهٔ ” دنگ ” و ” شو ” تشکیل شده و از نظر دستور زبان فارسی یک جملهٔ امری است. شو فعل امر از مصدر شدن است و دستور می دهد که از حالی‌ به حال دیگر و از گونه‌ای به گونهٔ دیگر, تغییر کنید. دستور به تغییر یا تکمیل گونهٔ باشندگی یا تحول در شکل بودن؛ با استفاده از دستور ” شو ” می‌توان هر بودنی را دگرگون ساخت.

…آهای گریه خنده شو

دنگ همان آوازی است که زن می‌خواند ، به یاد شب‌های داغ عاشقی  مرد می شنود و عاشق می شود ، کودک می شنود و به خواب می رود.
دنگ شو در دستور زبان فارسی، یک جملهٔ امری است که “معنی‌ کردن” اش، کار بیهوده‌ای است.

دنگ شو می‌خواهد که هرچه هستی‌ را رها کنی‌ و دنگ بشوی. 

سازهای اصلی که در موسیقی دنگ شو استفاده می‌شود عبارت است از پیانو، ساکسیفون، تنبک، کنتر باس یا گیتار باس، و مجموعه طبل‌ها که در بسیاری از آهنگ‌ها با خط‌های آوازی همراه می‌شود.
ابوا، فاگوت، ارکستر زهی، گروه کر، اکاردیون، کوزه، گیتار الکتریک، فلوت، کلارینت و سازهای دیگری هم، در بسیاری کارهای دنگ شو استفاده شده است.

دنگ شو از ابتدا، با هنرمندان دیگر همکاری داشته است. صبا صمیمی (نوازنده تنبک)، خشایار روانگر، جان کالدس، لیون درزیباشیان، روزبه اسفندار مز، آبتین یغماییان، پدرام حاجی باشی (درامز)،، سام مظاهری، دارا دارایی، صالح زارعی، کسری سبکتکین، بابک ریاحی پور، داریوش دهقانی آذر (گیتارباس)، کاوه عابدین، علی کیانیان (طراح صدا) از جملهٔ این هنرمندان هستند. تا کنون نام‌هایی مانند علی زندوکیلی، سعید آتانی، امید نعمتی و سپنتا مجتهد زاده به عنوان خواننده، توسط دنگ شو به شنوندگان موسیقی در ایران معرفی شده‌اند.

همونطور که احتمالاً همه می‌دونین، امید نعمتی بعد از جدا شدن از گروه دنگ‌شو، در گروه پالت به خوانندگی پرداخت. گروه پالت این روزا خیلی مورد توجه هست.

آهنگ‌های دنگ‌شو به خاطر صدای دلنشین علی زندوکیلی و صدای گرم امید نعمتی بسیار شنیدنی هستن. من دو تا از آهنگ‌های این گروه رو خیلی دوست دارم. یکی آهنگ بوسه و دیگری آهنگ کمی آهسته تر زیبا.

امیدوارم شما هم از آثار این گروه لذت ببرین.

اشتراک گذاری: