تحصیلات vs یادگیری

Education

همونطور که پیشتر گفتم به واسطه استارتاپ‌ویکند شیراز با افراد متخصص زیادی در عرصه فناوری اطلاعات آشنا شدم. یکی از مربیان خوب استارتاپ‌ویکند آقای حامد تکمیل کتابی رو ترجمه کردن به نام “کلید موفقیت را در رشته کامپیوتر فشار دهید“. ایشون این کتاب رو در وبلاگ شخصی خودشون برای استفاده عموم به صورت رایگان قرار دادن.

نویسنده، یک پیج برای همین موضوع در فیسبوک راه‌اندازی کردن که دیروز پستی با عکس بالا در این پیج منتشر کردن. به گفته نویسنده، “تحصیلات (یا به تعبیر من فراگیری) قویترین سلاح است!”

Education is the most powerful weapon.

در ترجمه این جمله بیشتر تفکر کنیم. منظور از تحصیلات به طور قطع، تحصیل آکادمیک و صرف دانشگاهی نیست، تحصیلات پیش‌زمینه خیلی موارد دیگه است از قبیل شعور، درک، فهم، انسانیت، تخصص، سواد و … یا به تعبیر نویسنده فراگیری.

فراگیری شامل تمام موارد مد نظر من هم میشه. دوست دارم موضوع تحصیل و یادگیری و فراگیری رو خیلی بیشتر از این بسط بدم، اما گفتاری که حالت پند و اندرز نداشته باشه پیدا نکردم. پس صحبتم رو در این پاراگراف خلاصه می‌کنم:

برای پیشرفت در فهم، درک، سواد و تخصص، یادگیری و فراگیری رو فراموش نکنید. علم روز به روز گسترده‌تر میشه و اگر در مسئله یادگیری درجا بزنیم، به سرعت در عمق چاه جهل فرو خواهیم رفت. از لحظه لحظه زندگی‌مون برای یادگیری و کسب اطلاعات و فراگیری بهره ببریم.

– – –

پی‌نوشت:

این متن در ستایش یا نکوهش تحصیلات دانشگاهی نوشته نشده. اهم مطلب، فراگیری و یادگیری است که صرف دروس تئوری و دروس شب امتحانی کسی متخصص نمیشه. پس اگر میخواید مهندس واقعی باشید، دانشجو باشید. یعنی دانش را بجویید و به دنبال علم باشید. دوره دانش‌آموزی خیلی وقته به سر رسیده. اگر خودتون دنبال علم و تخصص و فراگیری ندوید، دانش هیچ‌وقت به سمت شما نمیاد.

اشتراک گذاری: